صادرات میگوی ایران محدودیت ندارد

عکس: آکو سالمی

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هماهنگی‌های لازم برای صادرات میگو به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ از سوی سازمان دامپزشکی کشور به عمل آمده است. مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: در حال حاضر مشکلی برای صادرات میگو به اتحادیه اروپا وجود ندارد و کلیه هماهنگی‌های لازم برای تحقق آن از سوی سازمان دامپزشکی کشور به عمل آمده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: صادرکنندگان میگو برای صادرات این محصول به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ مشکلی نخواهند داشت، ضمن اینکه محدودیتی به لحاظ صادراتی برای آنان وجود ندارد.

وی افزود: پرورش دهندگان در صورت تمایل می‌توانند صادرات میگو را بدون هیچ محدودیت وزنی در سال‌جاری به اتحادیه اروپا انجام دهند. در این رابطه ارسلان قاسمی، ‌مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: رفع ممنوعیت و محدودیت صادرات میگو به اتحادیه اروپا در حالی است که در سه فصل صادراتی میگوی ایران وارد بازارهای اتحادیه اروپا نشده و در حال حاضر صادرکنندگان بازارهای صادراتی را از دست داده‌اند.

وی بازگشت مجدد صادرکنندگان میگو به اتحادیه اروپا را هزینه بر و زمان بر اعلام کرد و افزود: بازگشت به اتحادیه اروپا حداقل ۵/۱میلیون یورو هزینه برای صادرکنندگان در بر دارد، به نحوی‌که ۶۰ تا ۷۰درصد این هزینه باید صرف تبلیغات ماهی و میگوی ایران در این بازار شود.

قاسمی ‌با اشاره به صادرات حدود ۱۰۰ تن میگوی ایران به بازار اتحادیه اروپا از دی ماه سال گذشته تاکنون، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر حدود ۳هزار تن میگو در کشور تولید و صادر شود.