گروه بازرگانی - چهارمین همایش تخصصی توسعه فرصت‌های صادرات غیرنفتی ایران با موضوع راه‌های شناخت سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات به ‌روسیه، روز پنج‌شنبه با حضور معاون وزیر بازرگانی و سرکنسول روسیه در رشت، در انزلی برگزار شد. استاندار گیلان در این همایش با بر شمردن توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و بندری استان، روسیه را از کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه خواند. روح ا... قهرمانی افزود: می‌کوشیم با توسعه بنادر گیلان، افزایش ناوگان دریایی و حمل و نقل ریلی، ارتقای کیفیت تولید و شناخت بازارهای حاشیه خزر به ویژه روسیه، زمینه افزایش صادرات و ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه و کشور را فراهم آوریم.

وی همچنین بر لزوم حمایت و ارائه تسهیلات به بازرگانان و صادرکنندگان تاکید کرد.

رییس سازمان بازرگانی گیلان نیز در این همایش، گسترش فرهنگ صادرات، تقویت عزم ملی برای صادرات و تسهیل تجارت خارجی کشور و ورود به عرصه تجارت جهانی را از مهم‌ترین اهداف دولت نهم عنوان کرد.

رضا پاک سرشت افزود: توسعه صادرات غیرنفتی که گیلان می‌تواند از پایگاه‌های مهم آن باشد، همواره از الزامات استراتژیک و دارای نقش و اهمیت خاص در ادوار مختلف برنامه‌های توسعه اقتصادی بوده است.

نماینده انزلی در مجلس هشتم نیز در این همایش روسیه را از کشورهای مهم آسیای میانه و جهان خواند و بر لزوم گسترش همکاری‌های فی مابین تاکید کرد. وی بر لزوم حمایت از بازرگانان و کشتی‌های ایرانی تاکید و خاطرنشان کرد: مسوولان موظفند مشکلات بازرگانان در بازارهای هدف را تا حد ممکن حل کنند.

در این همایش ۳۰۰نفر از کارشناسان، بازرگانان، تولیدکنندگان کالا و مسوولان سازمان بازرگانی گیلان و ادارات مرتبط با امر بازرگانی و صادرات و معاون‌اتاق بازرگانی ‌آستراخان روسیه و جمعی از تجار این کشور حضور داشتند.

تسهیلات بانکی به صادرات کافی نیست

معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سهم تسهیلات بانکی در حوزه صادرات به هیچ وجه کافی نیست. مهدی غضنفری روز پنج‌شنبه در حاشیه برگزاری همایش فرصت‌های صادرات غیر نفتی به روسیه‌ در بندرانزلی اظهار داشت: بر اساس محاسبات کارشناسان وزارت بازرگانی سهم تسهیلات بانکی در حوزه صادرات تنها دو درصد برآورد شده که بسیار ناچیز است. وی اضافه کرد: اگرچه مسوولان بانکی کشور این رقم را قبول ندارند و معتقدند که براساس محاسبات بانکی این رقم سه برابر بیشتر است، اما باز هم با توجه به اهمیت صادرات این درصد تسهیلات صادراتی بسیار ناچیز است.

غضنفری تصریح کرد: البته در بسته حمایتی سیاستی جدید بانک مرکزی، درصد تسهیلات بانکی در حوزه صادرات ۹درصد اعلام شده که به اعتقاد وزارت بازرگانی بازهم کم بوده و مسوولان بانکی کشور باید آن را افزایش دهند. غضنفری خاطرنشان کرد: امروزه دولت‌ها به منظور دستیابی به توسعه ناگزیر به اصلاح ساختار خود شده‌اند و پرداختن به صادرات را راه عبور از مشکلات اقتصادی می‌دانند.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، خصوصا برنامه‌های سوم و چهارم توسعه، صادرات به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشورمان مورد تاکید قرار گرفته است. غضنفری یادآور شد: بنابراین با توجه به اهمیت ویژه صادرات و به منظور تندتر شدن آهنگ توسعه اقتصادی کشور تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های اقتصادی و اجرایی موظف به فراهم‌آوری زیرساخت‌ها و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه صادرات هستند.

وی متذکر شد: به رغم مشکلات موجود براساس توافقات وزارت بازرگانی و بانک‌ها، بازرگانان و صادرکنندگان می‌توانند با استفاده از ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات، در کمترین زمان ممکن از بانک‌ها تسهیلات ارزی و ریالی دریافت کنند.

غضنفری اذعان داشت: بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی باید بدانند که در مسیر تبادلات با کشورهای آسیای میانه می‌توانند بسیار فراتر از وضعیت فعلی عمل کنند. وی اظهار داشت: باید سعی کرد تبادلات کالا با کشورهای آسیای میانه را از کالاهای کشاورزی به سمت کالاهای صنعتی و خدماتی سوق داد.

به گفته‌این مقام مسوول، وزارت بازرگانی سعی دارد با اتخاذ شیوه‌های صحیح اقتصادی، از افزایش تورم در کشور جلوگیری کرده و کنترل قیمت‌ها در بازار را بسیار فعالانه‌تر به دست گیرد. غضنفری گفت: واردات کالاهای ضروری برای تعدیل قیمت‌ها در بازار یکی از شیوه‌هایی است که وزارت بازرگانی سعی دارد از طریق بخش خصوصی انجام دهد. وی متذکر شد: واردات باید توسط بخش خصوصی انجام شود؛ زیرا تجارت کار بخش خصوصی است نه بخش دولتی.

غضنفری در خصوص وضعیت ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی گفت: ما در آغاز راه برای پیوستن به این سازمان مهم اقتصادی دنیا هستیم.

هم اکنون گزارش رژیم تجاری کشورمان آماده گشته و برای تصویب به هیات دولت تقدیم شده است.

وی اذعان داشت: این گزارش در صورت تایید هیات دولت برای تائید نهایی به سازمان مربوطه در ژنو ارائه خواهد شد که در آنجا نیز در صورت تائید مذاکرات دوجانبه آغاز خواهد شد. غضنفری خاطرنشان کرد: از هم‌اکنون باید دانست که ما در صورتی می‌توانیم به صورت موفق به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم که گروه مذاکره‌کننده قدرتمندی از سوی کشورمان در مذاکرات حاضر شود.

غضنفری هشدار داد: تولیدکنندگان داخلی ما باید بدانند که در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی و بازشدن درهای صادرات و واردات و کوتاه شدن دیوارهای تعرفه‌ای تنها کسانی در عرصه رقابت اقتصادی موفق خواهند بود که کالاهایی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر ارائه دهند.

صادرکنندگان نمونه نگران نباشند

معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از پرداخت اولین برگه سهام صادرکنندگان درهمین هفته خبر داد. غضنفری گفت: با توجه به اینکه قرار است از امسال جوایز صادراتی به صورت سهام شرکت فولاد مبارکه به صادرکنندگان اهدا شود، کار توزیع این سهام از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: تاکنون پرونده صادرکنندگان برای دریافت ۳۰۰میلیارد ریال جایزه صادراتی در قالب سهام تکمیل و به بورس اوراق بهادار ارسال شده است. امسال سه‌هزار و ۷۰میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت جوایز صادراتی صادرکنندگان کشور در قالب سهام شرکت فولاد مبارکه در نظر گرفته شده است. وی در خصوص علت اهدای جوایز صادراتی صادرکنندگان به صورت سهام، اظهار داشت: با توجه به تاخیر صورت گرفته در روند پرداخت جوایز صادراتی در طول چند سال گذشته و نیز کاهش بودجه برای پرداخت این جوایز، به همین علت بهترین راه پرداخت جوایز صادراتی، پرداخت آن در قالب سهام بود. «غضنفری» ادامه داد: با این روش جدید از این پس پرداخت جوایز صادراتی صادرکنندگان، به روز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال «ایرنا» در خصوص ابراز نگرانی برخی از صادرکنندگان از این روش، گفت: علاوه بر اینکه سهام عرضه شده مربوط به یکی از شرکت‌های معتبر بورس است، قابلیت فروش سهام برای کلیه صادرکنندگان هم وجود دارد و آنها نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.