طرح جامع مدیریت پسماند کشور آغازی برای یک تحول بزرگ

گروه بنگاه‌ها- نخستین همایش بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت و بایومس در محل دائمی نمایشگاهی بین‌المللی تهران افتتاح شد.

محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در مراسم افتتاحیه این همایش با اعلام این موضوع که اولویت و اهمیت مدیریت پسماند امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: روزانه ۴۷ هزار و پانصد تن در کشور زباله تولید می‌شود و در صورتی که مدیریت نشود زیان‌های جبران‌ناپذیری به سلامت افراد وارد می‌شود. وی گفت: با طرح جامع مدیریت پسماند که با همکاری مردم، کلیه فعالان اقتصادی، دست‌اندرکاران حوزه پسماند، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی، رسانه‌های جمعی و نهادها و مجامع بین‌المللی اجرا می‌شود به زودی شاهد نتایج قابل توجهی خواهیم بود.

دکتر محمدباقر علایی، مدیر این همایش و نمایشگاه بزرگ بین‌المللی که از ۱۸ تا ۲۱ دی‌ماه ۹۰ در زمینه مدیریت پسماندها برپاست، از برگزاری ۳ پانل تخصصی و ۱۵ کارگاه تخصصی همزمان با نمایشگاه خبر داد و گفت: این رویداد مهم شروعی برای توسعه فرهنگ زیست محیطی تلقی شده و موجب ارتقای توانمندی‌های کشور در زمینه مدیریت پسماند خواهد شد.

وی عمده‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه را ایجاد شرایط مناسب برای معرفی آخرین دستاوردها در زمینه دانش فنی مربوط به تجهیزات بازیافت زباله در مبدا، کاهش تولید زباله و آموزش روش‌های تفکیک، توسعه سیاست‌های حمایتی به منظور استفاده از پسماندهای برگشت‌پذیر به چرخه تولید و همچنین استفاده از پسماندهای مناسب در تولید محصولات جدید و استفاده بهینه از تجهیزات مناسب در امحای زباله‌های مختلف با روش‌های سازگار با طبیعت و محیط‌زیست دانست و ابراز امیدواری کرد با تقویت روحیه همکاری و همدلی بین دستگاه‌های مرتبط و مسوول در راستای اجرای هر چه بهتر قانون مدیریت پسماند گام برداشته شود.

همچنین «دادان واردان» نماینده منطقه‌ای سازمان ملل در زمینه مدیریت پسماند و الکتروبایومس ضمن قدردانی از ایران به خاطر ارائه مدیریت صحیح برای پسماندها افزود: در حال حاضر ۱۴ دفتر منطقه‌ای در سراسر جهان برای مدیریت پسماندها وجود دارد که ۱۷۶ کشور عضو کنوانسیون را پوشش می‌دهند. سهم آسیا ۴ دفتر منطقه‌ای است که یکی از این دفاتر در تهران است.فعالان حوزه مدیریت پسماند از کشورهایی نظیر نیجر، نپال، پاکستان، عراق و چین نیز در کنار فعالان ایرانی در این همایش بین‌المللی که با حمایت سازمان محیط زیست، شرکت ملی نفت ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، وزارت جهاد کشاورزی و ... در حال برگزاری است، حضور دارند.