توافق‌های تجاری دو همسایه

گروه بازرگانی- روز گذشته فعالان اقتصادی و تجاری عراق به اتاق ایران آمدند تا از ضرورت گسترش روابط دوجانبه و تاکید بر فعال‌سازی بخش‌های خصوصی دو کشور سخن بگویند. رییس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق از جمله سخنرانان این همایش بود. الحمدانی با اشاره به اینکه ایران و عراق می‌توانند تامین‌کننده نیاز مصرفی کشورهای منطقه باشند، گفت: پیامدهای بحران مالی آمریکا باعث شده است تا جهان سوم بازار جدیدی برای غربی‌ها باشد و در واقع بازارهای جهان سوم تبدیل به بهار شرکت‌های آمریکایی شده است. وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم امروز اگر غربی‌ها بازار جدید داشتند، شاهد این رونق کالاهای غربی در خاورمیانه نبودیم.

الحمدانی با تاکید بر اینکه مجموع حجم تجارت خارجی دو کشور ایران و عراق با جهان ۲۴۰ میلیارد دلار است، گفت: خیلی از کشورهای غربی‌ می‌خواهند بازارهای ما را بگیرند و ما نباید اجازه دهیم، غربی‌ها این کار را بکنند.

وی افزود: آمریکا تلاش کرده است که ساختارهای اقتصادی ما را تغییر دهد؛ به طوری که می‌خواهد گندم‌های اضافه خود را به جهان سوم صادر کند، تا از این طریق از بعد غذا نیز این منطقه را تحت سلطه خودش قرار دهد. الحمدانی گفت: تنها راه مقابله با این موضوع در چارچوب‌ کشورهای اسلامی و اتاق اسلامی این است که به دنبال ابداع پروژه‌های مشترک و تاسیس آنها باشیم، لذا با توجه به توانایی اقتصادی ایران و عراق به نظر می‌رسد دو کشور می‌توانند بازارهای اسلامی و منطقه را پوشش دهند.

به اعتقاد الحمدانی پیش شرط این تحول در مناسبات تجاری دو کشور تغییر قوانین سرمایه‌گذاری‌ها، قانون گمرک، و قانون خدمات عمومی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش از تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و عراق خبر داد. محمد نهاوندیان با بیان اینکه بررسی‌های لازم در زمینه‌های مختلف همکاری اقتصادی دو کشور صورت گرفته است، افزود: با توجه به اینکه حجم تجارت ایران با جهان ۱۵۰ میلیارد دلار و حجم تجارت عراق ۹۰ میلیارد دلار است، این دو کشور نقش مهمی در تجارت جهانی دارند؛ ضمن اینکه امسال سطح همکاری‌های دو کشور باید به فراتر از رقم ۵/۴ میلیارد دلار سال ۲۰۱۰ برسد.

در نشست دیروز طرفین توافق کردند که ضمن حل مشکل روادید تجاری بین اعضای اتاق‌های دو طرف، تسهیلات لازم را برای رفت و آمد سهل و سریع اعضای اتاق‌های مشترک دو کشور فراهم کنند. همچنین حل و فصل مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور تسهیل تردد کامیون‌ها و تاسیس شرکت‌های مشترک حمل‌ونقل بدون نیاز به تخلیه و بارگیری در مرزها از جمله توافقات دو طرف بود.

نهاوندیان در تشریح دیگر محورهای مورد توافق دو طرف گفت: در زمینه همکاری‌ بانکی توافق شده تا سهولت لازم فراهم شود. همچنین بحث سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های صنعتی مورد توافق قرار گرفته و قرار شد، تا یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور تاسیس شود تا به صورت پیش‌گام پروژه‌های مشترک را عملیاتی کند که در هفته آینده جزئیات تاسیس این شرکت نهایی می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش موثر اتاق مشترک ایران و عراق گفت: طرف عراقی هم قرار شده تا اتاق مشترک بین دو کشور را در عراق تاسیس کند و همچنین قرار شده تا شهرک‌های صنعتی در مناطق مرزی بین دو کشور برای ایجاد اشتغال تاسیس شود.