محمدصادق قنادزاده در نشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا، گفت: مطابق بررسی‌های کارشناسی، ظرفیت تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۳۰میلیارد دلار است که می‌تواند جهشی را در مبادلات کشور ایجاد کند. البته دستیابی به این هدف نیازمند بستر زمانی، آماده‌سازی زیرساخت‌ها، فراهم‌کردن شرایط ترانزیتی و توافقات است.

او با بیان اینکه واردات پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۳۸۰میلیارد دلار است، گفت: امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا ظرفیت بزرگی پیش روی ایران قرار می‌دهد و برای همکاری‌های اقتصادی بیشتر شرایط را فراهم می‌کند.

قنادزاده با بیان اینکه از سال ۹۵ پیمان موقت تجارت آزاد داشتیم و تجارت ترجیحی اجرایی شد، افزود: اثر این توافق به‌سرعت در مبادلات کشور دیده شد و شاهد رشد ۸۰درصدی اقلام تجاری در سال نخست بودیم که نشان از ظرفیت موجود داشت؛ ۶۰درصد در سه سال نخست در موارد مشخص‌شده (کالاهای تعیین‌شده) رشد تجارت اتفاق افتاد. معاون سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازار بزرگ پیش روی ایران است، گفت: ایران بیشتر واردکننده مواد اولیه و کالاهای اساسی است، اما برای استفاده از ظرفیت صادراتی کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر مانند تکنولوژی، محصولات دارویی و صنایع پیشرفته تجارت آزاد می‌تواند راهگشا باشد. او با تاکید بر اینکه ۳۰ دور مذاکره برای توافق تجارت آزاد با اعضای اوراسیا صورت گرفت، گفت: در متن و لیست‌ها به تفاهم رسیده‌ایم و در یک یا دو ماه آینده سند نهایی در روسیه امضا خواهد شد و تجارت آزاد بعد تصویب در مجالس در ابتدای سال آینده به ‌صورت کامل به مرحله اجرایی خواهد رسید. قنادزاده با بیان اینکه تعرفه ۸۷درصد اقلام کالایی صفر می‌شود، افزود: پیوستن به اتحادیه اوراسیا کمک می‌کند بازارهای بزرگی در اختیار ایران قرار بگیرد و وضعیت رقابتی مناسبی پیدا خواهد شد.

بر همین اساس به دنبال فراهم‌کردن زیرساخت‌ها هستیم. معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مناسبات سیاسی و اقتصادی خوبی با اعضای اتحادیه اوراسیا داریم، تاکید کرد: مطلع شدن بخش خصوصی از ظرفیت‌ها موجب افزایش مبادلات می‌شود و بر همین اساس در قالب نمایشگاه می‌توانیم به بخش‌های خصوصی و بدنه اقتصادی ایران اطلاع‌رسانی کنیم. او با بیان اینکه تجارت با این کشورها در هفت‌ماهه امسال ۹۱۳میلیون دلار بوده است، گفت: لیست ۱۳درصدی از کالاها با تعرفه عادی شامل بخشی از صنایع خودرویی، نساجی و کشاورزی می‌شود که توان تولید داخلی آنها در کشور وجود دارد.