گروه بازرگانی- رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با فاجعه خواندن پلمب دفتر مرکزی یکی از شرکت‌های بزرگ غذایی، از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت که نزدیک‌ترین رابطه و بیشترین آشنایی را با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دارد، دست به چنین اقداماتی می‌زند ابراز تاسف کرد. این سخنان شاهرخ ظهیری در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران مطرح شد. اصغر تفضلی دیگر عضو این کمیسیون نیز ضمن انتقاد از برخورد غیرمنطقی وزارت صنعت، معدن و تجارت با مساله شیر از نامه‌ای خبر داد که برای مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته است.

معاون توسعه کشاورزی بنیاد مستضعفان با انتقاد از عدم وجود اعتماد به بخش خصوصی گفت: تلاش‌های زیادی برای تعیین قیمت صورت گرفته و قیمت‌ها هم کاملا شفاف است. متاسفانه دولت تاکنون به تعهداتی که مبنی بر تامین نهاده‌ها داشته، عمل نکرده است. قیمت شیر ۶۳۰ تومان برای هر کیلو تعیین شده، اما قیمت واقعی و تمام شده برای دامداران بیش از این مقدار است.

تفضلی با بیان اینکه اگر همین امروز نهاده‌ها با قیمت دولتی به دامداران تحویل شود، ۱۵ روز طول می‌کشد تا اثر آن بر قیمت شیر مشخص شود، ادامه داد: اگر سه نهاده سویا، جو و ذرت با یک قیمت مشخص به دامدار داده شود، آن موقع می‌توان قیمت شیر را به قیمت مصوب رساند.

این فعال حوزه کشاورزی و دامداری رساندن قیمت شیر تولید شده به ۶۳۰ تومان را قابل اجرا دانست، به شرطی که مکانیسم آن نیز اجرا شود. تفضلی سال‌های ۸۸ و ۸۹ را بدترین سال‌ها برای دامداری کشور دانست که باعث شده در سال ۹۰ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دامداری‌های کوچک که از ۱۰ تا ۱۰۰ راس دام داشتند از بین بروند؛ چرا که قیمت شیر در این مدت دستوری و پایین تر از قیمت تمام شده بوده است.

وی ادامه داد: فائو آمار تولید شیر در ایران را ۸ میلیون تن اعلام و پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۲ نیز تنها صد هزار تن به این میزان افزوده خواهد شد.

او همچنین با تاکید مجدد بر اینکه اگر دولت به تعهدات خود عمل کند، امکان تولید شیر ۶۳۰ تومانی وجود دارد، از اخذ تعهدات بیش از حد و غیرمنطقی از شرکت‌های تولید شیر برای برگرداندن قیمت شیر به اسفند ۹۰ گلایه کرد.

ابوالحسن خلیلی دیگر عضو این کمیسیون هم با تاکید بر ناکارآمد بودن سیاست‌های فشار بر روی تثبیت قیمت و همچنین بی‌نتیجه بودن اعتراضات تولیدکنندگان پیشنهاد داد قیمت سه قلم کالای اصلی لبنی از سوی دولت تعیین شود، اما قیمت مابقی محصولات آزاد باشد.