میرکاظمی: امیدواریم توافقنامه‌ها اجرایی ‌شود

گروه بازرگانی - هشتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان صبح روز گذشته با حضور وزیر بازرگانی ایران و وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان برگزار شد. وزیر بازرگانی ایران در این نشست ابتدا سالروز استقلال کشور قرقیزستان (۳۱اوت - ۹شهریور ماه) را به مهمانان قرقیزی تبریک گفت.

دکتر میرکاظمی سپس، شیرینی روابط سیاسی میان ایران و قرقیزستان و نیز علاقمندی مقامات بلندپایه دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی مناسب دانست و اظهار امیدواری کرد با مذاکراتی که طی چند روز گذشته مابین کارشناسان دو طرف شروع شده توافقنامه‌‌های خوبی شکل بگیرد و همچنین توافقنامه‌های گذشته که به امضا رسیده، اجرایی شود.

به گفته وزیر بازرگانی، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که در دو کشور وجود دارد، روابط تجاری دوجانبه را توسعه می‌دهد که در سایه آن حضور بیگانگان در منطقه کمرنگ می‌شود. او اشاره‌ای به کشورهای بیگانه و نقش آنها در روابط کشورهای منطقه نکرد.

به اعتقاد میرکاظمی، در حال حاضر حجم کمتری از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور به خدمت گرفته شده است: «امیدواریم در کمیسیون هشتم این حجم را افزایش دهیم و به سطح قابل قبول برسیم».

وی ادامه داد: «ایران امروز می‌تواند در زمینه‌های صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، ساختمانی و معادن شریک تجاری خوبی برای قرقیزستان باشد».

وزیر بازرگانی همچنین به صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد که کشورمان طی سالیان اخیر بازار مناسبی در منطقه CIS به راه انداخته و یادآوری کرد که این بخش می‌تواند به کشور قرقیزستان کشانده شده و قرقیزها را در پروژه‌های زیرساختی یاری کند.میرکاظمی بر توسعه روابط بانکی مابین دو کشور ایران و قرقیزستان تاکید کرد و افزود: بدون برقراری روابط بانکی، توسعه مناسبات اقتصادی با مشکلات زیاد رو‌به‌رو است، بنابراین علاقه‌مندیم که در جریان این کمیسیون و یا پس از آن، رییس بانک مرکزی ایران و قرقیزستان توافقنامه‌ای را امضا کنند.او ابراز امیدواری کرد که دو کشور در این جلسات بر سر فهرست کالاهای مشمول تعرفه‌های ترجیحی به توافق برسند.

میرکاظمی تصریح کرد: اعطای تفاهمنامه میان دو کشور در زمینه گسترش روابط گمرکی و موسسه‌های استاندارد، مشکلات برخی کالاهای صادره به دو کشور را از بین می‌برد.

وی سپس از حمل‌و‌نقل به عنوان عامل کمک‌کننده به توسعه روابط اقتصادی نام برد و خواستار تسهیل در جابه‌جایی مسافران و تجار، رفع موانع حمل‌و‌نقل و ساده‌سازی اخذ روادید بازرگانان میان دو کشور شد.

میرکاظمی سپس خواستار تاسیس شورای مشترک بازرگانی بین اتاق‌های بازرگانی ایران و قرقیزستان شد.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه راه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرقیزستان در ایران وجود دارد، حذف معافیت برخی مالیات‌ها را موجب گسترش روابط متقابل دانست.

به گفته میرکاظمی، طرفین می‌توانند با تاسیس شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، میزان مبادلات تجاری و اقتصادی خود را افزایش دهند.

وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان نیز در این دیدار ابتدا شادمانی خود از حضور در ایران را با نقل‌قولی از شاعر پارسی‌زبان، رودکی، ابراز کرد: «هیچ لذتی بالاتر از ملاقات با دوست نیست.»

«عاقل‌بیک جباراف» زمان ایجاد روابط دوستانه و مستحکم دو کشور را پس از استقلال جمهوری قرقیزستان در سال ۱۹۹۱ میلادی عنوان کرد و گفت: روابط بین‌ ایران و قرقیزستان بدون وجود هیچ مشکلی رو‌به گسترش است و روابط سیاسی دو کشور نیز در سطح مطلوبی است و در واقع ایران یکی از اولین کشورهایی بود که دولت جوان قرقیزستان را به رسمیت شناخت و دست این کشور را برای رونق بازار اقتصادی گرفت.»

به گفته جباراف، پس از انقلاب مردمی سال ۲۰۰۵ قرقیزستان که انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری به ملت این کشور تقدیم شد، برنامه مهمی در جهت رشد سریع اقتصادی و مبارزه با فقر در این کشور پایه‌ریزی شد: « از مهم‌ترین شرایط اتخاذ شده، افزایش سطح اقتصادی و تجارت اقتصادی در قرقیزستان است و سیاست اقتصادی ما بر این اساس استوار شده است که دارای رشد ناخالص ملی سالیانه حدود ۸درصد باشیم و تورم نیز بیش از ۵درصد نباشد و کسری بودجه دولتی نیز حداکثر ۳درصد باشد.»

وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان با بیان اینکه این کشور یک اصلاحات رادیکال مالیاتی را در پیش گرفته، افزود: «قرقیزستان امروز نه تنها در آسیای میانه بلکه شاید در جهان کمترین مالیات را اخذ می‌کند و مالیات بر درآمد و همچنین مالیات‌های شخصی و انفرادی در کشور قرقیزستان حدود ۱۰درصد است.»

وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان با بیان اینکه کشورش اهمیت زیادی برای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان قائل است، اولویت کاری نخست بین دو کشور را در روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانست و یادآور شد: «در سال ۲۰۰۴ دومین نمایشگاه محصولات و توانمندی‌های استان قزوین در بیشکک برگزار شد که ۳۶شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند و بیش از ۲۰هزارنفر نیز از آن بازدید کردند.»

جباراف خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰شرکت ایرانی با سرمایه‌گذاری مشترک در بیشکک فعال هستند که ۳۰شرکت از آنها با سرمایه مستقیم ایرانی فعالیت می‌کنند و این در حالی است که ۷۰درصد فعالیت این شرکت‌ها مربوط به خدمات اقتصادی است و ۳۰درصد نیز به فعالیت اقتصادی مستقیم می‌پردازند. او حجم مبادلات تجاری قرقیزستان با ایران در سال ۲۰۰۵ را ۱۰میلیون دلار عنوان و اضافه کرد که کشورش در نیمه نخست سال‌جاری میلادی به این مقدار از تبادل کالا دست یافته است. جباراف اظهار امیدواری کرد که با توجه به انگیزه گسترش مناسبات دو کشور این میزان مبادلات تجاری با ایران به هدف ۲۰۰میلیون دلاری برسد. ایران در حال حاضر اعتباری ۵۰۰میلیون یورویی برای حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی در قرقیزستان منظور کرده است.

وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان در پایان بر اجرای موافقتنامه‌های مابین دو کشور تاکید کرد و گفت: موافقتنامه مالیات مضاعف در مجلس قرقیزستان به تصویب رسیده و دیگر هیچ مانعی بر سر راه تجار ایرانی در این خصوص وجود ندارد. این اجلاس تا روز دوشنبه ادامه دارد.