مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این‌باره گفته است: مشکل اصلی، دسترسی  دولت و بانک مرکزی به ارز است. دسترسی به منابع ارزی که وجود دارد در حال‌حاضر مشکل شده است.

او اظهار کرده است که پیش از این برخی از کالاهایی که در صف تخصیص ارز بوده‌اند، قبل از تامین ارز می‌توانستند ترخیص شوند. اما این رویه در حال‌حاضر تنها برای کالاهای اساسی قابل‌انجام است. از این‌رو به استثنای کالاهای اساسی، کالاهایی که در صف تامین ارز نیستند، نمی‌توانند از گمرکات ترخیص شوند.

رئیس‌کل گمرک ایران عنوان کرده است: امیدواریم ساز و کاری فراهم شود که همزمان با در صف تامین ارز قرار گرفتن برخی از کالاها بتوانیم قسمتی از  کالاهای دپو شده را ترخیص کنیم و از حجم آن بکاهیم.

میراشرفی گفته است: یکی از راهکارهایی که برای کاهش کالاهای دپو شده در نظر گرفته شده، این است که قرار شد برخی از واردکنندگان بزرگ تفاهمی را با بانک مرکزی صورت دهند مبنی بر اینکه زمانی که تخصیص ارز برای کالایی انجام شد، بین ۵ تا ۶ ماه کالا از گمرک ترخیص شود و بانک مرکزی تعهد کند بعد از این مدت تامین ارز را انجام دهد.

او در خصوص کالاهای فاسدشدنی نیز عنوان کرد: کالاهای فاسدشدنی جزو مواردی است که طی تفاهمی که گمرک صورت داده، یکسری از آنها قبل از آنکه در صف تامین قرار بگیرند به صورت درصدی و با مصوبه خاص ترخیص می‌شوند و این رویه در حال‌حاضر در حال انجام است.  قسمت اعظم کالاهای سریع الفساد با سازوکارهای خاصی که وجود دارد، با وجود نقایص در تامین ارز و اسناد مالکیت می‌توانند ترخیص شوند. در واقع این رویه مانع از فساد کالا در مبادی رسمی خواهد شد.