دو مطالبه از کروات‌ها

دنیای اقتصاد: لزوم ایجاد خط مستقیم پروازی میان ایران و کرواسی به‌منظور سهولت دسترسی تجار و تسهیل صدور روادید برای اعتبار بخشی به روابط تجاری دو مطالبه مهم ایرانی‌ها از مقامات کرواسی است. رئیس اتاق ایران به همراه هیات تجاری به کرواسی سفر کرده تا زمینه‌های همکاری بیشتر دو کشور را مورد بررسی قرار دهد. در جریان این سفر، همایش تجاری دو کشور در زاگرب برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش تجاری ایران و کرواسی، بر لزوم تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌ها میان ایران و کرواسی تاکید کرد و گفت: حجم اندک مبادلات تجاری دو کشور، باوجود فراهم بودن بسترهای لازم برای توسعه روابط، نشان از فقدان برنامه‌ای جامع و عملیاتی دارد؛ سیر نزولی مبادلات تجاری دو کشور از سال ۲۰۰۰ به بعد که از حدود ۲۰۰ میلیون دلار به رقمی معادل ۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده، اهمیت یک برنامه‌ریزی عمیق و همه‌جانبه را نشان می‌دهد.

غلامحسین شافعی در مورد سابقه روابط ایران و کرواسی افزود: روابط ایران و کرواسی از بدو استقلال این کشور، روند مناسبی داشته است، اما ویژگی‌های نوین رفتارهای اقتصادی، فصل جدیدی را در توسعه‌ روابط دو کشور رقم‌زده است و من آن را فصل گام عملی برای توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین می‌نامم. فصلی که متکی به اعتماد، تدبیر و برنامه‌ریزی است. شافعی همچنین از اجرای موافقت‌نامه تجاری میان ایران و کرواسی خبر داد و گفت: موافقت‌نامه همکاری دو کشور که در جریان سفر رئیس‌جمهوری کرواسی به تهران امضا و از ابتدای سال جدید رسما وارد مرحله اجرایی شد. وی ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر سند پروتکل الحاقی موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری هم بین دو کشور امضاشده و به اجرا درآید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به ظرفیت‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد و گفت: هر دو کشور از ویژگی‌های منطقه‌ای برخوردارند و همین امر موقعیت ممتازی را برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک و حضور در کشورهای ثالث و کشورهای همسایه فراهم کرده است. شافعی به حضور چند فعال بانکداری در هیات ایرانی اشاره کرد و گفت: در ترکیب هیات تجاری اتاق ایران، بانک‌های معتبر و شناخته‌شده‌ کشور حضور دارند تا ضرورت حل مشکلات بانکی را دنبال کنند. همچنین طی چند هفته گذشته، هیات بانک مرکزی کرواسی مذاکرات خوبی را با بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ایران داشته‌اند تا بتوانند مشکلات بانکی میان دو کشور را رفع کنند. رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم ایجاد خط مستقیم پروازی میان دو کشور برای سهولت دسترسی تجار به یکدیگر تاکید کرد و خواستار تسهیل صدور روادید به‌عنوان عامل مهم سرعت بخشیدن و اعتباربخشی به برقراری روابط تجاری دو کشور تاکید کرد.

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی نیز انرژی، صنایع راه‌آهن، کشتی‌سازی و صنایع سنگی، آی‌سی‌تی، صنایع غذایی، ماشین‌سازی و گردشگری و انتقال علم و همچنین دسترسی به بازار ۵۰۰ میلیونی اروپا را از زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی برشمرد. کولا بوربلوویچ همچنین به همکاری اتاق اقتصاد کرواسی با مرکز تجارت حلال این کشور برای تایید گواهی حلال و امضای تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: می‌توانیم به صنعت گردشگری و داشتن گواهی حلال کمک کرده و با ایران در این زمینه همکاری کنیم.

وی با تاکید بر نقش مهم گفت‌وگوهای دوجانبه تجار گفت: وظیفه ما باز کردن درهای تجارت برای هر دو کشور است هرچند پیشرفت‌های روابط ما متاثر از روابط سیاسی است، مطمئن هستم در این گفت‌وگوهای تجاری پایه اول روابط گسترده تجاری گذاشته می‌شود. شافعی همچنین در دیدار با وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی با تاکید بر حمایت اتاق ایران از کسب‌وکارهای نوین گفت: توسعه کسب‌وکارهای جدید مورد توجه جدی اتاق ایران است و این نهاد تمرکز ویژه‌ای روی استارت‌آپ‌ها دارد. وی افزود: وزارت کار ایران هم توجه ویژه‌ای به این نوع کسب‌وکارها دارد؛ پیشنهاد می‌شود دو وزارتخانه همکاری در این حوزه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سرمایه‌گذاری مشترک را هم از زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی عنوان و تصریح کرد: همان‌طور که کشورهای اطراف ایران و بازار ۴۵۰ میلیونی کشورهای همسایه ظرفیت بسیار خوبی برای کرواسی هستند، بازار ۵۰۰ میلیونی اروپا و استفاده از معافیت‌های مالیاتی کشورهای اروپایی هم از ظرفیت‌های همکاری ما با کرواسی است که دوطرف باید تلاش کنند از این موقعیت استفاده کنند.

شافعی همچنین با اشاره به دیدار خود با رئیس اتاق اقتصاد کرواسی گفت: در جلسه با رئیس اتاق اقتصاد کرواسی به نتایج خوبی رسیدیم و مقرر شد رسما یک کمیته کاری مشترک میان دو اتاق تشکیل شود. وی یافتن زمینه‌های همکاری بیشتر و شناسایی مشکلات و موانع بر سر راه توسعه همکاری و انتقال آن موارد به دولت را دو اولویت اصلی این کمیته دانست. شافعی افزود: با توجه به رفت‌وآمدها میان دو کشور، بخش‌های خصوصی دو طرف نیز خودشان را برای یک حرکت جدید آماده کرده‌اند و مسوولیت دولت‌ها این است که مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنند.

وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی نیز با تاکید بر اهمیت مبادلات مالی و پولی در روابط اقتصادی گفت: تبادلات پولی و مالی پیش‌شرط لازم برای تعاملات اقتصادی است و من سعی می‌کنم با تلاش‌های شخصی خودم و همکاری دیگر بخش‌ها، پست‌بانک کرواسی را برای همکاری با ایران ترغیب کنم. پاوویچ از اعزام هیاتی از کرواسی به ایران خبر داد و گفت: اکتبر یا نوامبر آینده هیاتی کارشناسی برای آشنایی با موفقیت‌های ایران در زمینه فنی و حرفه‌ای به تهران اعزام خواهیم کرد تا زمینه‌های همکاری دو کشور را بررسی کنیم.

رئیس اتاق ایران همچنین به همراه سه نماینده مجلس شورای اسلامی در دیدار با نمایندگان پارلمان کرواسی افزود: در تعیین اولویت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران علاوه بر دولت، مجلس هم نقش اساسی دارد و حضور سه نفر از تاثیرگذارترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این سفر تاکیدی بر اهمیت نقش مجلس در روابط اقتصادی است و پشتیبانی مجلس ایران می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و کرواسی باشد. شافعی با تاکید بر حمایت مجلس از فعالیت‌های بخش‌خصوصی گفت: پشتیبانی مجلس از فعالیت‌های بخش‌خصوصی چه در داخل کشور و چه فعالیت‌های بین‌المللی، نقطه اتکای قابل‌توجهی برای توسعه روابط دو کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصاد پارلمان کرواسی نیز در نشست با هیات ایرانی گفت: بنده حمایت جدی و قطعی خود برای همکاری با ایران به‌ویژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی را اعلام می‌کنم. دارینکو کوسور افزود: مطالبات مشترک ما به زمانی که جزو جنبش غیرمتعهدها بودیم، برمی‌گردد و همین نقطه مشترک می‌تواند تسهیلگر روابط آینده ما و چراغ راهنمایی برای این روابط باشد. وی افزود: کرواسی عضو کامل اتحادیه اروپا است و می‌تواند دسترسی به بازار ۵۰۰ میلیونی اتحادیه اروپا را فراهم کند. کوسور در بخش دیگری از سخنانش گفت: به‌رغم تمام نوساناتی که در مسائل جهانی در مورد ایران روی داد اما دوستی عمیق ایران و کرواسی هیچ‌گاه زیرسوال نرفت و همیشه پابرجا بود.