دنیای اقتصاد: همایش تجاری ایران و گرجستان به همت اتاق مشترک ایران و گرجستان و با حضور سفرای دو کشور در اتاق ایران تشکیل شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، سفیر ایران در گرجستان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و گرجستان گفت: گرجستان از نظر وسعت و جمعیت بسیار کوچک‌تر از ایران است اما ظرفیت خوبی برای کار با اروپا و آسیای مرکزی دارد.

سیدجواد قوام شهیدی با بیان اینکه باید راه‌های تعامل دوجانبه میان ایران و گرجستان را بیابیم، گفت: فعالیت‌های کوچک و پراکنده در گرجستان خیلی نتیجه‌بخش نیستند و کارهای کلان و بزرگ‌تر به نتیجه خوب می‌رسند. وی در بخشی از سخنانش به مشکلات بانکی در روابط تجاری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط بانکی کم‌کم به حالت عادی برمی‌گردد اما سرعت این بهبود خیلی کم است. به گفته قوام شهیدی بسیاری از بانک‌های گرجستان خصوصی بوده و بخش زیادی از سرمایه آنها متعلق به کشورهای غربی است که تابعی از بانک‌های بزرگ هستند و سیاست‌هایشان را به بانک‌های گرجی تحمیل می‌کنند. وی در ادامه از اعزام هیاتی از بانک مرکزی گرجستان به ایران و تشکیل کارگروه مشترک برای حل سریع‌تر مشکلات بانکی خبر داد. سفیر ایران در گرجستان همچنین اظهار کرد: ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و گرجستان ۱۷ و ۱۸ مهرماه در تفلیس برگزار می‌شود و دو کشور باید از این کمیسیون برای بهبود روابط و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌ها بهره بگیرند.

سفیر گرجستان در ایران نیز در این همایش تصریح کرد: گرجستان می‌تواند نقش یک پل را میان آسیا و اروپا ایفا کند و کالاهای ایران می‌تواند از طریق بنادر گرجستان به اروپا و شهرهای ترکیه و اوکراین و رومانی برود. چاخ واش ویلی همچنین از ساخت یک ترمینال باری در آستارا خبر داد و گفت: با ساخت این ترمینال تجار ایرانی می‌توانند کالاهای خود را مستقیم به گرجستان بفرستند. وی با اشاره به لغو روادید دوطرفه میان ایران و گرجستان و افزایش سفر ایرانی‌ها به گرجستان گفت: اکثر پروازهای میان دو کشور به‌صورت چارتر انجام می‌شود اما باید در فکر ایجاد خطوط هوایی باشیم و این موضوع باید در کمیسیون مشترک دو کشور پیگیری شود. او از همکاری ایران و گرجستان در زمینه ساخت پالایشگاه در گرجستان، ارسال مواد غذایی به گرجستان و همچنین همکاری در زمینه داروسازی و کاشی‌کاری با شرکت شستا خبر داد. چاخ واش ویلی همچنین بر تسهیل فرآیند ثبت شرکت در گرجستان تاکید کرد و گفت: ثبت شرکت در گرجستان بسیار راحت است و ظرف ۱۵ دقیقه می‌توانید شرکت ثبت کنید؛ اما اینکه در آینده می‌خواهید با این شرکت چه کنید و چه فعالیتی را انجام دهید، مهم است. وی در پایان از تلاش این کشور برای پیوستن به ناتو خبر داد و گفت: پیوستن به ناتو برای ما مقدمه عضویت در اتحادیه اروپا است.