گروه بازرگانی: معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با اعلام برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در رم ایتالیا گفت: به تولیدگنندگان متقاضی حضور در نمایشگاه براساس سنجش سازمان توسعه تجارت تا سقف ۵۰ درصد یارانه برای حضور در این نمایشگاه داده می‌شود.

محمدجواد قنبری، معاون مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دیروز در نشست خبری «برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در رم ایتالیا» اظهار کرد: ایتالیا در سال‌های گذشته در بخش نمایشگاه‌ها حضور منسجمی داشته به‌طوری که هر سال اقدام به برگزاری نمایشگاه اختصاصی خود در ایران کرده است. به گفته وی، این امر باعث شده که شرکت‌های تجاری دو کشور ارتباطات خوبی با یکدیگر حتی در زمان تحریم‌ها داشته باشند و تا به امروز همکاری‌ها و توافقات متعددی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه ایران در سال ۹۵ در ۱۲ نمایشگاه بین‌المللی حضور خواهد داشت، تصریح کرد: ۶ مورد آن به‌صورت اختصاصی برای ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود و در ۶ نمایشگاه تخصصی نیز شرکت خواهیم کرد. قنبری گفت: نمایشگاه‌های تخصصی ایران در سال‌جاری در ایتالیا، ترکیه، عمان‌، تانزانیا، کنیا و عراق خواهد بود.

قنبری با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی و صادرکنندگان نمونه کشور در نمایشگاه ایتالیا حضور خواهند داشت، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی ایران تا ۵۰ درصد تسهیلات حمایتی به‌صورت یارانه در اختیار شرکت‌های حاضر ایرانی قرار می‌دهد. وی تاکید کرد: شرکت نمایشگاه بین‌المللی ایران تلاش دارد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را در سایر کشورها از جمله ایتالیا به نمایش عمومی درآورند تا از این طریق بتوان سهم صادرات کشور را افزایش داد. معاون مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همچنین در مورد شرایط اعطای تسهیلات دولتی به شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه اختصاصی ایران در رم گفت: معیار و سنجش سازمان توسعه تجارت برای انتخاب این شرکت‌ها، داشتن تولید مناسب و مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی است همچنین این شرکت‌ها باید بتوانند در حجم وسیع صادرات کالا داشته باشند.

«پترو پیچینتی» مدیر نمایشگاه بین‌المللی ایتالیا از خیز دو کشور ایران و ایتالیا برای گسترش روابط تجاری خبرداد وگفت: دو کشور مصمم هستند تا بتوانند روابط تجاری خود را گسترش دهند. بر این اساس در قالب تفاهم‌نامه‌ای که میان دو کشور به امضا رسیده، قرار است اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در رم برگزار شود و کالاهای ایرانی در آن نمایش داده شوند. مدیر نمایشگاه بین‌المللی ایتالیا ابراز امیدواری کرد تا ظرف ماه‌های آتی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه داشته باشیم. البته روابط بین دو کشور پیشینه‌ای قدیمی دارد و ایتالیا به آینده اقتصادی ایران امیدوار است.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی رم ایتالیا با بیان اینکه شرکت ساچه در تمام زمینه‌های اقتصادی ایرانی‌ها را حمایت می‌کند، گفت: تا به امروز ۱۴ بانک ایتالیایی خواستار همکاری با ایران شده‌اند. «پترو پیچینتی» تصریح کرد: بر این اساس قرار است اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در ایتالیا برگزار شود که در آن، انواع گروه‌های کالایی در حوزه مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، انواع سنگ‌های ساختمانی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، لوازم خانگی، کفپوش، موکت، فرش و تابلوفرش از سوی ایران عرضه خواهد شد.

همچنین سیدحسین میرزایی، معاون فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: قرار است در این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد تجاری در ۲۰سال گذشته است، محصولات صنعتی، خدمات فنی و مهندسی ایران معرفی شود. از این رو فرصت مناسبی برای توسعه صادرات و تجارت در حوزه اروپا برای ایران است. وی یادآور شد: براساس توافق اولیه کالاهای ایرانی در فضای ۲ هزار متری در رم به نمایش گذاشته خواهد شد تا علاوه بر اینکه زمینه برای ورود کالاهای ایرانی به بازار این کشور فراهم شود، سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز صورت پذیرد. بنابراین گزارش، نمایشگاه اختصاصی ایران در ایتالیا در تاریخ دوم تا ششم آذرماه سال‌جاری در متراژی بیش از ۲ هزار تا ۵ هزار متر مربع برگزار می‌شود که در زمینه‌های اقتصادی و حتی فرهنگی از ایران نمایندگانی حضور خواهند داشت.