هفته گذشته «دنیای اقتصاد» در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت این مساله را از خاندوزی جویا شده بود که در پاسخ به این پرسش از چشم‌انداز مثبت و امیدوارکننده تجارت با عربستان صحبت کرده بود.  حال در نشست هیات دولت به گفته خاندوزی با توجه به اینکه در روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین ایران و عربستان سعودی ۸ سال توقف وجود داشت، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دوکشور در سال گذشته انجام شد، اما پیوند دادن بخش‌های تجاری و اقتصادی دو کشور فرآیند زمان‌بری بود که آن هم امسال آغاز شد و نخستین هیات تجاری عربستان سعودی در اکسپو تهران ۲۰۲۴ شرکت کرد.

خاندوزی با اشاره به ۵ پیشنهادی که در مذاکره با همتای سعودی خود در ریاض مطرح کرده، گفت: این ۵ پیشنهاد به تجار دو کشور هم در مورد افزایش سطح فعالیت‌های تجاری، هم تسهیل رفت‌و‌آمد تجار، هم سرمایه‌گذاری شرکت‌های دو طرف در کشور مقابل کمک می‌کند. او با بیان اینکه این ۵ پیشنهاد مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت، افزود: دو مجموعه از طرف ایران و عربستان موظف شدند توافقات انجام شده در ریاض را پیگیری کنند و هر ۶ ماه گزارش عملکرد آن را به هر دو طرف منتقل کنند. پیوندی که در حوزه مراودات دیپلماتیک برقرار شد مقوم مراودات تجاری دو کشور هم باشد.  با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از وضعیت تجارت ایران و عربستان نشان می‌دهد از زمان بهبود روابط دو کشور، هنوز وضعیت تجارت بهبود چندانی نیافته است.

مطابق آمار گمرک ایران در سال ۱۴۰۲، کل حجم تجارت تهران‌-‌ریاض کمتر از ۵۰۰هزار دلار بوده است که در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با عربستان رقم بسیار کمی است. گزارش‎های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد صادرات ایران به عربستان سعودی طی ۲۶سال گذشته با کاهش قابل توجه از حدود ۵۷میلیون دلار به ۴۱هزار دلار رسیده است. بررسی اظهارات برخی فعالان اقتصادی نیز نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱، حجم تجارت ایران با عربستان حدود ۴۱هزار دلار بود که پس از بهبود روابط، به حدود ۱۵میلیون دلار رسیده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد راه طولانی برای دستیابی به سطوح قابل قبولی از تجارت میان دو کشور پیش روی سیاستگذار وجود دارد.