مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۳.۰۱.۱۴ روزنامه تعادل با تیتر «اقتصاد ایران در ۱۴۰۳ به کدام سمت می‌رود؟» و دو گزارش روزنامه دنیای اقتصاد با تیترهای « چشم‌اندازی مه‌آلود» و «۱۰تابلو از اقتصاد۱۴۰۳» در مورخ ۱۴۰۳.۰۱.۱۴ توضیحاتی ارائه داد. دولت سیزدهم پس از آغاز به کار خود در نتیجه برخی سیاست‌ها و تصمیمات نادرست در سال‌های گذشته با مشکلات اساسی و ساختاری در اقتصاد مواجه بود که طی دوسال گذشته عزم خود را برای رفع این مشکلات معطوف کرد. نمود این مشکلات ساختاری در رشد اقتصادی پایین، رشدهای ناپایدار، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم مشهود بود؛ به‌نحوی‌که مشکلات سبب ایجاد تورم در طول دهه۹۰ از سطوح ۲۰ تا ۲۵ درصد به میانگین بالای ۴۰درصد شد.

اقدامات دولت سیزدهم در دوسال و نیم گذشته مبتنی بر اصلاح رویه‌های پیشین و زدودن این عوارض از اقتصاد ایران بود که با مجموعه‌ای از اقدامات از جمله تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، تسهیل و افزایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد، ارائه مشوق‌های مالیاتی به سمت تولید و... زمینه مشارکت فعال مردم در بخش‌های مولد اقتصاد را فراهم کرد و علاوه بر این، در سال۱۴۰۲ بر مدار برنامه «مهار تورم و رشد تولید» حرکت کرد. در نتیجه این اقدامات بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی در ۹ماه سال۱۴۰۲ با نفت مثبت ۶.۷درصد و بدون نفت مثبت ۴.۲درصد و در مجموع رشد اقتصادی در دو سال فعالیت دولت سیزدهم مثبت ۱۲.۶درصد بوده است؛ درحالی‌که این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی ۱.۳درصد بود. نتایج این رشد را می‌توان در کاهش نرخ بیکاری و کنترل نسبی نرخ تورم مشاهده کرد.

نرخ بیکاری در سال۱۴۰۲ برابر ۸.۱درصد بود و این کاهش همزمان با رشد مشارکت اقتصادی رقم خورد که حکایت از موثر بودن اقدامات دولت در حوزه بهبود محیط کسب‌وکار، بازگرداندن کشور به ریل رشد اقتصادی مثبت و همچنین هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری‌ها و تشکیل سرمایه در اقتصاد دارد. در همین حال براساس گزارش مرکز آمار، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو سال فعالیت دولت سیزدهم هم با رشد مثبت ۸.۱درصدی همراه بوده است؛ درحالی‌که این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی ۳۳.۹درصد رشد داشته است. یکی دیگر از مظاهر بازگشت اقتصاد به ریل توسعه، افزایش تامین مالی تولید از مبادی مختلف مانند سرمایه‌گذاری خارجی است. در سال ۱۴۰۲ رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی شکسته شد؛ به‌نحوی‌که ۳۱۸طرح سرمایه‌گذاری خارجی موفق به اخذ ۵میلیارد و ۵۳۱میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر شد و این میزان رکورد تمام ادوار گذشته را شکست.

بنابراین به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در سال۱۴۰۲ با سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم توانسته از شرایط نگران‌کننده دهه۹۰ فاصله بگیرد و روند رشد و رونقی را که از ابتدای فعالیت دولت آغاز شده بود، تداوم ببخشد؛ تداوم این برنامه‌ها و تدوین برنامه برای تحقق شعار سال از سوی دولت، پیش‌بینی‌های منفی درباره سال۱۴۰۳ را منتفی می‌کند./شادا