بانک ملی قزاقستان از ماه فوریه سال جاری توسعه ارز دیجیتال تنگه را آغاز کرده است. بینور ژالنوف، رئیس شرکت ملی پرداخت قزاقستان (NPC)، اولین تراکنش با استفاده از تنگه دیجیتال را انجام داد. این اتفاق یک نقطه عطف مهم در جهت توسعه این بخش از صنعت بلاک‌چین و رمزارزها محسوب می‌شود.

قزاقستان از شرکت‌های بزرگ پرداختی ویزا و مسترکارت برای پشتیبانی از ادغام تنگه دیجیتال در انواع کارت‌های بانکی استفاده کرده است. ژالنوف تاکید کرد که تنگه دیجیتال قابلیت‌های متنوعی برای کاربردهایی مانند استفاده در قراردادهای هوشمند، بهبود خدمات مالی و معاملات دیجیتال دارد. تمرکز بعدی این طرح بر فعال‌سازی پرداخت‌های آفلاین از سال۲۰۲۴ و ادغام آن با تجارت بین‌المللی تا سال۲۰۲۵ است. درنهایت پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی کامل تنگه دیجیتال تا پایان سال۲۰۲۵ به طول انجامد. این فرآیند که شامل گسترش خدمات، برنامه‌ریزی طرح‌های کاربردی و افزایش مشارکت شرکت‌کنندگان در پلتفرم خواهد بود.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) نسخه دیجیتالی از ارزهای ملی هستند که توسط بانک‌های مرکزی کشورها صادر می‌شوند. این ارزها باهدف افزایش کارآمدی و امنیت سیستم‌های پرداخت مرکزی توسعه داده می‌شوند و همزمان مزایای ارزهای دیجیتال مانند تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه را ارائه دهند. CBDCها می‌توانند به تقویت شفافیت و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی کمک کنند. بااین‌حال، مسائلی مانند حریم خصوصی، امنیت سایبری و تاثیر بر سیستم‌های مالی سنتی نیز درخصوص آنها مورد بحث هستند. بسیاری از کشورها در حال بررسی یا توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود هستند.