چشم‌انداز اقتصاد آمریکا در 2024

پاول چه کرد؟

بررسی‌ها در خصوص رفتار پاول در سال مال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که او در سال جاری بهره سیاستی را از ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد در آغاز سال به ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد رساند و سبب شد تا تورم نسبت به آغاز سال ۲۰۲۳ با افت ۵۰ درصدی مواجه شود. بر این اساس تورم از ۶.۴ درصد در ژانویه ۲۰۲۳ به ۳.۲ درصد در ماه اکتبر رسید. قابل ذکر است که نصف شدن نرخ تورم تا کنون تبعاتی را نیز به دنبال داشت که از جمله آنها می‌توان به سرد شدن بازار کار اشاره کرد.  آخرین داده‌ها بیانگر این است که نرخ بیکاری آمریکا از آغاز سال تا کنون حدود ۰.۵ واحد درصد افزایش پیدا کرده و در ماه اخیر به ۳.۹ درصد رسیده است.

نرخ بهره کاهش می‌یابد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه کمیته بازار باز فدرال رزرو پیشرفت چشمگیری در خصوص رشد اقتصاد ایالات‌متحده و کاهش تورم داشته، اما باید گفت به عقیده صاحب‌نظران این حوزه، نرخ بهره در سطح بالایی قرار دارد. آنها تاکید کردند که پیامدهای اقتصادی ناشی از اقدامات سیاست پولی فشرده فدرال رزرو ممکن است در سال ۲۰۲۴ تشدید شود. این درحالی است که سیاستگذاران امیدوارند با عملکرد محتاطانه و بهنگام خود از وقوع رکود این کشور جلوگیری کنند. فدرال رزرو خود پیش‌بینی می‌کند که اقدامات سختگیرانه سیاست پولی آن بر رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۴ تاثیر بگذارد. اما این نهاد بر خلاف نظر برخی از اقتصاددانان، برآوردهای خود را در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی تغییر داده و پیش‌بینی می‌کند که آمریکا هیچ‌گاه وارد رکود نخواهد شد.

در حالی که‌ اقتصاددانان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالاتر از آنچه آمریکایی‌ها‌ تصور می‌کردند، باقی بماند و با توجه به برآورد آنها از کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در سال مالی ۲۰۲۴، عدم دستیابی به تورم ۲ درصدی و تبعات منفی سیاست‌های پولی انقباضی تاکید کردند که سرمایه‌گذاران برای این سال مالی، رویکرد محتاط‌تری به کار گیرند. این دسته از افراد در خصوص شروع سیاست‌های انبساطی اعلام کردند که کاهش نرخ بهره در نیمه اول سال جاری بعید و در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ دور از انتظار نخواهد بود. اثر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی علاوه بر مهار تورم، احتمالا اقتصاد ایالات‌متحده را در سال ۲۰۲۴ وارد یک رکود خفیف خواهد کرد، اما می‌تواند در نیمه دوم سال به فدرال رزرو اجازه دهد تا نرخ سیاستی خود را کاهش دهد.