2 copy

 با این وجود که برآوردها حاکی از صرف‌نظر کردن پاول از تشدید سیاست‌های پولی انقباضی است، اما دلار جهانی همچنان با امید به اتخاذ دوباره سیاست‌های پولی و از سوی دیگر حفظ بهره سیاستی در محدوده سابق خود یعنی 5.25 تا 5.5 درصد، شیب صعودی به خود گرفت. از این‌رو این شاخص بار دیگر به کانال 105 واحدی ورود پیدا کرد و در ساعت مذکور با رشد 0.8 واحد درصدی به 105.74 واحد رسید. گفتنی است همان‌طور که از قبل پیش‌بینی شده است، این روند ادامه‌دار نبوده و پس از انتشار نتایج سخنرانی کمیته فدرال رزرو، فلز زرد به روند معاملاتی سابق خود بازخواهد گشت.

دلار جهانی نیز در آینده‌ای نه چندان دور به محدوده دو رقمی که قبل از آغاز سیاست‌های ضد تورمی قرار داشت، بازخواهد گشت. در پیرامون این بحث باید به گزارش اخیر «دنیای اقتصاد» در خصوص تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی آمریکا اشاره کرد. پس از ۱۱ مرتبه افزایش نرخ بهره سیاستی در ایالات‌متحده، روند تورمی این کشور در سه ماه اخیر بر اثر افزایش هزینه‌های انرژی شیب صعودی به خود گرفته و از سطح ۳درصدی در ماه ژوئیه به 3.7 درصد در ماه سپتامبر رسید. این چهره سیاسی- اقتصادی در راستای این موضوع تاکید کرد که عقب‌نشینی کمیته بازار باز فدرال رزرو از تشدید سیاست‌های ضد تورمی در نشست‌های اخیر به معنای پایان این چرخه انقباضی نیست. اما بر خلاف این سخن، طبق ابزار CME FedWatch Tool که انتظارات بازار از آینده نرخ‌های بهره یک کشور را برآورد می‌کند، پاول سیاست‌های انبساطی خود را در مه ۲۰۲۴ به میزان 0.25واحد درصد آغاز خواهد کرد و سپس این رقم را تا پایان سال به یک درصد خواهد رساند.

با کاهش نرخ بهره در سال 2024، طلای جهانی رکوردهای قیمتی جدید را ثبت کرده و صعود آن به سقف کانال 2000 دلاری دور از انتظار نخواهد بود. عامل دیگری که در افزایش محبوبیت فلز زرد در ماه اخیر نقش مهمی ایفا کرده است، تنش‌های ژئوپلیتیک و هجوم سرمایه‌گذاران و بانک‌های جهانی به سمت بازار طلا بود. آمارها حاکی از آن است که با تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، معامله‌گران برای حفظ دارایی خود به پناهگاه امن طلا روی آورده و با هجوم خود قیمت این دارایی را افزایش دادند. شواهد گویای آن است که توقف سیاست‌های ضد تورمی فدرال رزرو، علاوه بر واکنش مثبت فلز زرد، رضایت بازار کریپتو را نیز به دنبال خواهد داشت. به نظر می‌رسد که در این مسیر بازار کریپتو نیز فارغ از واکنش‌های مثبت به ایجاد صندوق بورسی توسط شرکت بلک راک، با نزول شاخص دلار به محدوده دو رقمی، این دارایی بار دیگر کانال 60 هزار دلاری و بالاتر را تجربه خواهد کرد.