12 copy

 بر این اساس این کشور در ماه اکتبر 150هزار شغل جدید ایجاد کرد که حدود 30 هزار نفر از برآوردها کمتر بود. داده‌های نه چندان مطلوب آمار شغلی آمریکا سبب شد تا تحلیلگران به تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام این گزارش بپردازند. گفتنی است خالص مشاغل ماه اکتبر، 58 هزار نفر در بخش مراقبت‌های بهداشتی، 51 هزار نفر در بخش‌های دولتی، 23 هزار نفر در بخش ساخت‌و‌ساز، 19 هزار نفر در بخش‌های اجتماعی، 19 هزار نفر در بخش گردشگری و اوقات فراغت و 15 هزار نفر گزارش شده است. اقتصاد ایالات‌متحده در ماه اخیر شاهد کاهش سرعت اشتغال‌زایی بود که این امر تایید‌کننده انتظارات مداوم برای کاهش رشد و احتمالا کاهش حرارت فدرال رزرو در مبارزه با تورم است.

آمارها حاکی از آن است که اعتصابات کارگران خودروسازی در درجه اول مسوول این شکاف بود، زیرا این بن‌بست به معنای از دست دادن خالص مشاغل برای صنعت تولید بود. این موضوع در گزارش‌های اخیر «دنیای‌اقتصاد» مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: «فهرست خواسته‌های اتحادیه کارگران خودروسازی متنوع است؛ آنها نه تنها خواهان افزایش 40 درصدی دستمزد هستند، بلکه می‌خواهند تا شیوه بازنشستگی سنتی صنعت خودرو بار دیگر برقرار شود و دستمزدهایشان به‌طور خودکار با سطح تورم افزایش یابد. خواسته‌های کارگران به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه آنها خواهان کاهش ساعات کاری از 40 به 32 ساعت در هفته هستند. اگر همه این موارد را کنار هم بگذاریم، هزینه عملیاتی غول‌های خودروسازی آمریکایی شاهد افزایش قابل توجهی خواهد بود.»

پیرامون این بحث باید به گام‌های ضد تورمی فدرال رزرو و نشست او در ماه نوامبر نگاهی انداخت. گرچه سیاستگذاران این نهاد در تلاش هستند تا با تورمی مقابله کنند که هنوز بسیار جلوتر از هدف سالانه 2 درصدی بانک مرکزی است؛ اما شواهد گویای آن است که این کمیته در نشست ماه نوامبر فدرال رزرو برای دومین بار نرخ بهره سیاستی خود را بین 5.25 تا 5.5درصد حفظ کرد. شواهد گویای آن است که این اقدام فدرال رزرو واکنش بازارهای جهانی را نیز به‌دنبال داشت. در این راستا می‌توان به صعود طلا به کانال 2000 دلاری و همچنین روند نزولی شاخص دلار اشاره کرد. ناامیدی شاخص دلار به دنبال تداوم عقب‌نشینی بانک مرکزی از تشدید سیاست‌های پولی سبب شد تا این شاخص حمایت کانال 106 واحدی را از دست داده و در ساعت 17 به وقت تهران رقمی معادل 105.22 واحد را به ثبت رساند. واکنش دلار جهانی به همراه هجوم سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان دارایی امن در میان تنش‌های ژئوپلیتیک‌ سبب شد تا این دارایی در ساعت مذکور با رشد 0.9 واحد درصدی مواجه شود و بار دیگر کانال 2000 دلاری را مشاهده کند.