2 copy

 به گفته برخی از اقتصاددانان، آمارهای منتشر شده در ماه اوت این سیگنال را به کمیته بازار باز فدرال رزرو می‌دهد که بازار کار در مقابل نوسانات بهره انعطاف‌پذیر بوده و ظرفیت پذیرش نرخ‌های بالاتر را دارد. البته در مقابل این سناریو باید گفت که نرخ بیکاری در این کشور حدود 5/ 3 درصد برآورد شده بود که اکنون با رشد 3/ 0 واحد درصدی آن نسبت به ماه قبل، نگرانی مقامات را برانگیخته است. در راستای این موضوع باید به سخنان جرمی پاول در سمپوزیوم جکسون هول در هفته گذشته اشاره کرد. اعتقاد وی بر این بود که داده‌های مطلوب بازار کار، نقش مهمی در سرعت افزایش نرخ بهره سیاستی ایفا می‌کند.

اما سوالی که در این قسمت مطرح می‌‌شود این است که با توجه به مسیر مخالف نرخ بیکاری و فرصت‌های شغلی جدید در ماه اوت، مقامات بانک مرکزی چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید به روند دلار جهانی و بازارها نگاهی انداخت و سپس تا زمان برگزاری نشست پاول با سایر مقامات در سپتامبر منتظر ماند. وضعیت شاخص دلار حاکی از آن است که بلافاصله با انتشار داده‌های شغلی، شیب کاهشی به خود گرفته و در ساعت 17 به وقت تهران ‌ 37/ 103 واحد را به ثبت رساند‌. این امر سبب شد تا بار دیگر الاکلنگ دلار جهانی با بازارهای جهانی از جمله رمزارزها و طلا به حرکت درآید و آنها را به مسیر صعودی هدایت کند. از این‌رو طلا در ساعت مذکور از 1940دلار در آغاز روز گذشته در سطح 1950دلاری ایستاد. همچنین بیت‌کوین و اتریوم نیز به ترتیب هرکدام به 26 هزار و 33دلار و 1943دلار رسید. در راستای این موضوع برخی از تحلیلگران براین باورند که واکنش منفی دلار به گزارش منتشره شده می‌تواند به این معنی باشد که فدرال رزرو به دلیل نرخ بالای بیکاری تشدید سیاست‌های پولی را به زمان دیگری موکول کند. برای درک بهتر این موضوع باید تا نشست ماه سپتامبر منتظر ماند.

داده‌های شغلی ماه اوت

وضعیت شغلی آمریکا در ماه اخیر حاکی از آن است که فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه اوت برای سومین ماه متوالی زیر 200 هزار ‌باقی ماند و به 187 هزار نفر رسید و از انتظارات 170 هزار نفری فراتر رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میزان رقم ذکر شده، 71 هزار نفر در مراقبت‌های بهداشتی، اوقات فراغت 40 هزار نفر، کمک‌های اجتماعی 26 هزار نفر، ساخت‌و‌ساز 22‌هزار نفر و حدود 28 هزار نفر نیز در سایر حوزه‌ها مشغول به کار هستند.