کارنامه «پاول»در مهار تورم

این درحالی است که مایک پنس نیز در سخنرانی خود در روزهای اخیر اعلام کرده بود: «در صورتی که رئیس‌جمهور شوم، جرمی پاول رئیس فدرال رزرو نخواهد بود و جودی شلتون را جایگزین او می‌کنم.»  نظرسنجی‌های اخیر نیز حاکی از آن است که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان براین باورند که فدرال رزرو تا کنون نتوانسته است بر تورم غلبه کند. اما این سخن تا چه حد معتبر است؟ در پاسخ به این سوال باید به تحلیل برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه اشاره کرد. این افراد معتقدند که جرمی پاول با توجه به وضعیت اقتصادی آمریکا بهره را تا حد مجاز افزایش داده است. این رویداد را می‌توان در نوسانات دلار جهانی و همچنین بازارها از جمله کریپتو و طلا مشاهده کرد.

 فدرال رزرو در سیاست‌های خود اهمال کرد؟

طبق سخنان جرمی پاول در نشست جکسون هول در سال گذشته، صعود نرخ بهره مستلزم پذیرش ریسک‌هایی در اقتصاد است و بدون پذیرش و تحمل رکود‌های کوتاه‌مدت، اقتصاد این کشور به تورم ۲ درصدی که هدف اصلی بانک مرکزی به شمار می‌رود، نخواهد رسید. وی همچنین تاکید کرد که بازار کار فشرده خواهد شد، دلار جهانی در کوتاه مدت صعودی شده و فرصت رشد را از بازارهای جهانی سلب خواهد کرد. در پی وقایع ذکر شده، خانوارها با بحران‌های اقتصادی مواجه شده و در این دوران باید برای تورم پایین‌تر، شرایط پیش آمده را تحمل کنند. پس از سخنان پاول تا کنون بهره به سطح ۵/ ۵ تا ۷۵/ ۵ درصد رسید و تورم نیز از ژوئن ۲۰۲۲ که در سطح  ۹ درصدی قرار داشت تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۳ درصد تنزل یافت.

اما در ماه ژوئیه تورم نقطه‌به‌نقطه با افزایش قیمت انرژی ۲/ ۰ واحد درصد رشد کرد، اما در مقابل تورم هسته همچنان تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در مسیر نزولی قرار دارد.  با استناد به سخنان مذکور باید گفت که فدرال رزرو در سیاست‌های خود کوتاهی نکرده است و با توجه به بازارکار، وضعیت اقتصادی خانوارها، بحران‌های بانکداری و... از هیچ سیاستی کوتاهی نکرده است. اما در این میان مایک پنس، نامزد انتخاباتی آمریکا در سخنرانی خود در روز‌های اخیر تاکید کرد که اگر به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شود، جرمی پاول را برکنار و جودی شلتون را جایگزین او می‌کند. علاوه بر نقدهای وارد شده به عملکرد پاول باید اثرات سیاست‌های او بر بازارهای جهانی را نیز مورد بررسی قرار داد.

 اثر سیاست‌های انقباضی بر بازار جهانی

با افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه پس از یک‌سال در آمریکا، احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی بیش از پیش افزایش یافته است. از این‌رو شاخص دلار جهانی که تحت تاثیر روند صعودی بهره تقویت می‌شود، روز گذشته در ساعت ۱۶ به وقت تهران با رقمی معادل ۳۲/ ۱۰۳ واحد روبه‌رو شد. در پی این رویداد، طلای جهانی با رقم ۱۸۸۹ دلار در ساعت مذکور به پایین‌ترین سطح خود در شش ماه اخیر رسید و سرمایه‌گذاران خود را بیش از پیش نگران کرد. قابل ذکر است که رمزارزهای مهم در سطح جهان از جمله بیت‌کوین و اتریوم نیز مقصر اصلی نیمی از ریزش قیمتی خود را سیاست‌های احتمالی فدرال رزرو می‌دانند. با توجه به عوامل مذکور باید گفت که برای درک بهتر عملکرد این نهاد باید تا برگزاری گردهمایی جکسون هول منتظر ماند.