p12 copy

چندی پیش، پس از مدت‌ها اظهارات ضد و نقیض سرانجام آمریکا و ایران از توافق رسمی خود بر سر آزادی 5زندانی آمریکایی از ایران و آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی خبر دادند. بر اساس اظهارات مقامات رسمی آمریکایی و ایرانی توافق ‌شده است که در ازای آزادی 5زندانی آمریکایی از ایران، 6میلیارددلار اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی به حساب‌های ایران در کشور قطر منتقل شده و برای خرید دارو و کالاهای غیرتحریمی مورد استفاده قرار گیرد. روزنامه نیویورک‌تایمز نخستین رسانه خارجی بود که این خبر را منتشر کرد و پس از آن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز ضمن تایید این توافق از انتقال زندانیان آمریکایی از زندان اوین به هتلی در تهران خبر داد. گفته می‌شود که بر اساس توافق صورت‌گرفته زندانیان به محلی غیر از زندان منتقل شده‌اند؛ اما تا زمانی که پول‌های آزادشده به حساب‌های مدنظر ایران واریز نشود، تبادل صورت نخواهد گرفت.

استارت انتقال دارایی‌های ایران به سوئیس

در همین رابطه روز گذشته رسانه‌های داخلی به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کردند که دارایی‌های ایران که در بانک مرکزی کره‌جنوبی مسدود شده بود، هفته گذشته به بانک مرکزی سوئیس منتقل شدند تا پس از تبدیل به یورو به ایران انتقال یابد. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این دارایی‌ها مستقیما به ایران منتقل نخواهد شد، بلکه به حساب‌های ایرانی در کشور قطر انتقال خواهد یافت. همچنین یوهاپ اینفوماکس به نقل از یک منبع ناشناس بازار ارز خبر داده است که بانک ملی سوئیس در نظر دارد که 6میلیارد دلاری را که به وون نگهداری می‌کند در بازار مبادله به دلار و سپس به یورو تبدیل کند و 300 تا 400میلیارد وون معادل 85/ 223میلیون دلار را روزانه و طی 5هفته آینده تبدیل کند.

اثر کاهشی آزادسازی بر وون کره‌جنوبی

البته در این بین برخی کارشناسان تاکید می‌کنند به این دلیل که وون کره‌جنوبی ارز جهان‌روایی نبوده و به‌طور معمول چندان به یورو تبدیل نمی‌شود، در فرآیند تبدیل دارایی‌های ایران از وون کره به یورو به این دلیل که عرضه به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد، امکان کاهش ارزش وون و به‌طور کلی کاهش بیشتر دارایی‌های ایران وجود داشته باشد. همچنین برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که کاهش اندک ارزش وون نسبت به دلار طی یک‌ماه گذشته نیز تا حدودی متاثر از اخبار مربوط به آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران از کره‌جنوبی خواهد بود.

البته پیش از این نیز حدود یک‌میلیارد دلار از ارزش دارایی‌های این در کره‌جنوبی کاهش یافته بود. به گفته کارشناسان، به این دلیل که این دارایی‌ها به وون کره در این کشور نگهداری می‌شد، با کاهش ارزش پول ملی کره در مقابل دلار آمریکا، اندکی از ارزش این دارایی‌ها کاسته شده بود. موضوعی که رئیس کل بانک‎مرکزی نیز در اظهارات خود درباره این آزادسازی به آن اشاره کرد. همچنین گفته می‌شود که طی سال‌های گذشته استفاده‌هایی نیز از این منابع صورت گرفته است؛ از جمله اینکه مقداری برای پرداخت بدهی‌های ایران به کره، بخشی برای دریافت دارو از این کشور و بخشی نیز برای پرداخت حق عضویت و بدهی‌های ایران به سازمان‌های بین‌المللی پرداخت شده است. همچنین گفته می‌شود کره هزینه‌ نگهداری نیز برای این اموال دریافت کرده که تا حدی بر کاهش دارایی‌های ایران در این مدت تاثیرگذار بوده است.