بر این اساس کاوش در روند معاملاتی طلا در نیمه نخست ۲۰۲۳ حاکی از آن است که قیمت این دارایی با رشد ۸/ ۷ درصدی تا ۲۲ ژوئیه مواجه شده است. از این رو باید به روند معاملات این دارایی از آغاز سال ۲۰۲۳ نگاهی انداخت و پیش‌بینی‌ها را در خصوص ادامه روند قیمتی آن در نیمه دوم سال مورد بررسی قرار داد. البته در این میان از محرک‌های اصلی که سبب تغییر روند قیمتی دارایی‌های مذکور شده است نباید غافل شد.

مسیر‌یابی جدید بازارهای ریسکی

بررسی‌های به عمل آمده در بازارهای ریسکی حاکی از آن است که بیت‌کوین از کانال ۱۶ هزار دلاری در پایان سال ۲۰۲۲ به کانال ۲۹ هزار دلاری در روز گذشته صعود کرده است. برخی از تحلیلگران مربوط به این حوزه معتقدند که نوسانات قیمتی دو رمزارز مهم در سطح جهان از جمله بیت‌کوین و اتریوم ناشی از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و اقدامات شرکت بلک‌راک است. فدرال رزرو عملیات ضد تورمی خود را از آغاز سال ۲۰۲۲ به صورت جدی دنبال کرد و تا سال ۲۰۲۳ ده مرتبه نرخ بهره سیاستی را افزایش داد. اما این نهاد بلافاصله پس از اینکه نرخ بهره واقعی‌ بیش از تورم افزایش یافت در نشست خود در ۱۳ و ۱۴ ژوئن عملیات ضد تورمی خود را متوقف کرد و احتمال تمدید آن را د‌ر ماه‌های آتی افزایش داد که این موضوع برای دلار جهانی خبر خوبی به شمار می‌رفت و تا کانال ۱۰۳ واحدی صعود کرد. در پی واکنش مثبت شاخص دلار، بیت‌کوین با اخبار مثبت از سوی شرکت بلک‌راک مقاومت خود را در کانال ۲۸ هزار دلاری حفظ کرده، اما توانایی صعود بیشتر را نداشت. در این میان گزارش اداره آمار کار آمریکا بازارهای مذکور را در مسیر جدید‌تری قرار داد. طبق این گزارش، تورم کل و تورم هسته از پیش‌بینی‌ها کاهشی‌تر شد و به ترتیب به سطح ۳ و ۸/ ۴ درصدی رسید. ارقام منتشر شده احتمال کناره‌گیری مقامات فدرال رزرو را از اتخاذ سیاست‌های انقباضی افزایش داد و سبب شد تا بازارها در مسیر جدیدی قرار گیرند. به گفته افراد صاحب‌نظر در این حوزه سطح تورم ژوئن با نرخ تورم هدف‌گذاری شده یک درصد فاصله دارد و تداوم مسیر نزولی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آتی، بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۳ کانال ۵۰ هزار دلاری را فتح خواهد کرد.  افزایش شاخص دلار در روزهای اخیر ناشی از گزارش وزارت کار مبنی بر کاهش تعداد افراد درخواست‌کننده برای اخذ مزایای بیکاری در ایالات متحده است. در راستای این موضوع اقتصاددانان تاکید کردند که واکنش دلار جهانی اغراق‌آمیز بوده و در روزهای آتی به زیر ۱۰۰ واحد سقوط خواهد کرد.

آمادگی طلا برای رکورد جدید

  روند قیمتی طلا نیز تحت تاثیر عواملی که در خصوص بیت‌کوین نام‌برده شد، دستخوش تغییر شد.

از این رو فلز زرد که در آغاز سال جاری در کانال ۱۸۰۰ دلاری در حال نوسان بود در چند بازه زمانی به بالای کانال ۲۰۰۰ دلار راه پیدا کرد، اما در نهایت با تشدید سیاست‌های پولی و تقویت شاخص دلار، روند معاملاتی هفته گذشته را با قیمت ۱۹۶۰ دلار به پایان رساند. در این میان باید گفت که گرچه گزارش وزارت کار سبب شد تا شاخص دلار بار دیگر در کانال ۱۰۱ واحدی قرار گیرد، اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود و کاوش‌ها نشان می‌دهد که این دارایی تا پایان سال جاری رکورد قیمتی جدید را ثبت خواهد کرد.