به گزارش راشاتودی، آندری کوستین، مدیرعامل دومین بانک بزرگ روسیه روز پنج‌شنبه با بیان این سخن توضیح داد: «یوروکلر» بلژیک و «کلر استریم» لوکزامبورگ، میلیاردها یورو دارایی بانک مرکزی روسیه را که سال گذشته به دلیل تحریم‌های غرب علیه مسکو بلوکه کرده بودند‌، نزد خود نگه داشته‌‌اند؛ بخش عمده‌‌ای از وجوه توقیف شده نزد «یوروکلر» است؛ گفته می‌شود‌‌ سود مبالغ در سه ماهه نخست امسال، حدود ۷۵۰ میلیون یورو بوده است. آندری کوستین در کنگره مالی بانک مرکزی روسیه در سنت‌‌پترزبورگ گفت: ‌‌همه ما با مشکل «یوروکلر» و «کلر استریم» مواجه بوده‌‌ایم.

ما معتقدیم با توجه به تمرکز سرمایه در آن منطقه، یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند میزبان سپرده‌‌گذاری مالی جدید باشد. یوروکلر، معاملات اوراق بهادار را در مرکز مبادلات اروپایی تسویه می‌‌کند و به عنوان سپرده‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار برای موسسات مالی فعال در اروپا عمل می‌‌کند. این شرکت معاملات خود با مرکز تسویه حساب‌‌های ملی روسیه (NSD) را متوقف کرد و حساب‌‌های NSD را در سیستم خود در‌‌ نیمه سال ۲۰۲۲ در راستای تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت تسویه وجوه روسیه مسدود کرد. این اقدام سبب شد تا روسیه به دارایی‌‌های خود در نزد «یوروکلر» دسترسی نداشته باشد، برآورد شده که دارایی‌‌های روسیه در یوروکلر ۶/ ۱۹۶ میلیارد یورو (۱/ ۲۱۱میلیارد دلار) است که بیشتر آن به بانک مرکزی این کشور تعلق دارد.

مدیرعامل دومین بانک بزرگ روسیه همچنین خواستار جایگزینی برای سوئیفت یا سیستم پیام‌‌رسانی مالی بین‌المللی شد. دسترسی بانک‌‌های روسی در سال گذشته به سوئیفت قطع شد و این امر امکان انجام معاملات با موسسات مالی خارجی را برای آنها غیرممکن ساخت. به گفته این بانکدار روسی، ابزارهای جدید برای جذب سرمایه نیز باید توسعه یابد. کوستین توضیح داد: «امروزه بیشتر اوراق قرضه به یورو است. همه زیرساخت‌‌های مالی در غرب ساخته شده است، ما پیشنهاد می‌‌کنیم ابزارهای جدیدی ایجاد کنیم که به نیازهای پول ملی و تنظیم بازار پاسخ دهد.»