تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

به‌‌‌‌‌طور سنتی، گزارش‌های ماهانه اوپک شامل یک معیار بود که صرفا برآوردی از تقاضای جهان را برای نفت‌خام سازمان اوپک ارائه می‌کرد. معامله‌گران این رقم را به‌عنوان شاخصی از قدرت بازار درنظر می‌گرفتند. با رویکرد جدید، اوپک برآوردهایی را برای مبنای تقاضای نفت‌خام از سوی اعضای اوپک و غیراوپک به پرچمداری روسیه ارائه خواهد کرد.اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایر کشورهای عمده تولیدکننده نفت که مجموعا اوپک نامیده می‌شوند در سال‌۲۰۱۶ قرارداد همکاری موسوم به Declaration of Cooperation را امضا کردند.

 کارشناسان انرژی معتقدند رویه جدید اوپک در ارائه گزارش، رویکرد مناسب‌تری تلقی می‌شود زیرا چارچوب DoC اکنون به‌عنوان پلتفرم اولیه برای همکاری در بازار نفت عمل می‌کند. سهم اوپک از بازار نفت‌خام به ۲۷‌درصد کاهش‌یافته، درحالی‌که ائتلاف اوپک‌پلاس سهم ۴۱‌درصدی را در اختیار دارد.  DoC در سال‌۲۰۱۶ برای کنترل مازاد عرضه نفت امضا شد و هدف آن تثبیت قیمت‌ها از طریق تنظیم سطح تولید است. مشارکت بین اوپک و اوپک‌پلاس برای مقابله با چالش‌های نوسان تقاضا و عرضه نفت تکامل یافته‌است.

 برخلاف اوپک، اوپک‌پلاس به‌عنوان یک ائتلاف کمتر رسمی بدون مقر دائمی عمل و همکاری بین اوپک و اعضای غیراوپک را تسهیل می‌کند. با وجود بدبینی و رقابت اولیه، این همکاری در طول زمان تقویت شده‌است، اگرچه ائتلاف اوپک‌پلاس با مشکلاتی مانند فروپاشی موقت در سال‌۲۰۲۰ مواجه شد، اما در پاسخ به بحران‌‌‌‌‌هایی مانند همه‌‌‌‌‌گیری کووید-۱۹ انعطاف‌‌‌‌‌پذیری نشان‌داده‌است. این پیمان با جشن گرفتن هفتمین سالگرد خود، بر تعهد خود برای تضمین ثبات در بازارهای جهانی نفت تاکید کرده‌است. تصمیم اوپک برای تغییر رویکرد گزارشگری خود ممکن است بر نحوه تفسیر تحلیلگران از پویایی بازار تاثیر بگذارد. گزارش ماهانه اوپک که منعکس‌کننده آخرین تحولات بازار است، به‌دقت توسط تحلیلگران صنعت و سهامداران برای تاثیرات آن بر روند بازار و استراتژی‌های آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر روسیه اعلام‌کرده که اعضای اوپک‌‌‌‌‌پلاس متناسب با تحولات بازارهای جهانی نفت‌خام درباره عرضه اعضای این ائتلاف تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش رویترز، الکساندر نواک اعلام کرد؛ ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش توافق کرده‌اند در صورت نیاز درباره تولید نفت اعضا وارد عمل شوند.  وی همچنین گفت: مادامی‌که اوضاع بازار ثبات داشته‌باشد، اقدام اوپک‌‌‌‌‌پلاس ضرورت ندارد. معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر روسیه تاکید کرد؛ اوپک‌‌‌‌‌پلاس گزینه افزایش تولید نفت را درنظر دارد. وی افزود: اقدام اوپک‌‌‌‌‌پلاس همواره به وضعیت کنونی بازار و تعادل بین عرضه و تقاضا بستگی دارد. اما همه موارد تجزیه‌‌‌‌‌وتحلیل می‌شوند.  اوپک و متحدانش هنوز به‌‌‌‌‌طور رسمی درباره ادامه کاهش تولید داوطلبانه ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای نفت در روز پس از ماه ژوئن مذاکره نکرده‌‌‌‌‌اند، اما سه منبع از میان تولیدکنندگان اوپک‌‌‌‌‌پلاس گفته‌‌‌‌‌اند که چنانچه تقاضا افزایش نداشته‌باشد، ممکن است این ائتلاف کاهش تولید خود را ادامه دهد.