بهره‌مندی روسیه از خدمات فنی و مهندسی  نفت ایران

به گزارش «شانا»، لئونید لوزچکو در نخستین سلسله نشست‌های مذاکره‌‌‌‌‌ای تجاری رودررو (B۲B) در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با بیان اینکه هدف ما از این نشست معرفی شرکت‌های روس برای ایجاد ارتباط با شرکت‌های ایرانی است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد رشد همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی بین جمهوری‌اسلامی ایران و فدراسیون‌روسیه بوده‌‌‌‌‌ایم. وی با اشاره به اینکه در سال‌های پیش، بیش از ۲۵۰۰ شرکت در بخش‌های مختلف اقتصاد همکاری‌های خود را با ایران پیگیری کرده‌‌‌‌‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون شرکت‌های فناورانه متنوعی از دو کشور در حال همکاری و مذاکره‌‌‌‌‌ تجاری با یکدیگرند. رئیس شورای تجاری روسیه و ایران با بیان اینکه شرکت‌های نفت و گاز روسیه در حال همکاری با صنعت نفت ایران هستند، گفت: در حال انتقال فناوری به ایران برای استخراج در مناطق سخت‌‌‌‌‌ هستیم، همچنین ما نیز از خدمات فنی و مهندسی همکاران ایرانی در خاک روسیه بهره‌‌‌‌‌مند شده‌‌‌‌‌ایم.

تبادل تجهیزات خدمات

لوزچکو با بیان اینکه ایران و روسیه در حال تبادل تجهیزات خدمات و محصولات فناورانه هستند، گفت: تفاهم‌نامه گمرکی ترجیحی پارسال بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران امضا شد و ۹۰‌درصد کالاها، خدمات و محصولات معاف از تعرفه‌های گمرکی ترجیحی شدند که موجبات تجارت همه‌‌‌‌‌جانبه را ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه در حال راه‌اندازی و ساخت خط راه‌آهن هستیم که زیرمجموعه کریدور بین‌المللی ترانزیتی شمال - جنوب می‌شود، افزود: این خط شامل راه‌آهن رشت - آستارا و پایانه‌‌‌‌‌های شمالی و جنوبی ایران می‌شود که با خطوط ریلی به یکدیگر متصل هستند و افزایش حجم تبادل تجاری در کل مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیتی شمال-جنوب را رقم می‌زند، همچنین زیرساخت‌های فناورانه متنوعی در سطوح مختلف این کریدور نصب می‌شود.

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران با اشاره به اینکه در بخش‌های دیگر مانند گردشگری و کشاورزی در حال ارتقای سطح روابط هستیم، اظهار کرد: در تلاشیم روند تازه‌‌‌‌‌ای را برای روابط بین شرکت‌های ایرانی و روس پیشنهاد دهیم. شورای تجاری ایران و روسیه برای یافتن شرکت‌های متناظر و معادل روس برای شرکت‌های ایران آمادگی کامل دارد تا بتوانید در ادامه با آنها وارد همکاری و ارتباط شوید. لوزچکو با بیان اینکه نماینده‌‌‌‌‌های بخش‌های مالی و بانکی روسی در این نشست حضور دارند، اظهار کرد: آنها می‌توانند مسائلی را در زمینه تعاملات بانکی و پرداخت وجوه از طریق سیستم بانکی دو کشور بیان کنند، همچنین در زمینه گمرک، خدمات لجستیکی، مالی و پرداخت به شما مشاوره بدهند.

هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با حضور جواد اوجی، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر روسیه با هدف بررسی اقدام‌های انجام‌شده در زمینه‌‌‌‌‌های مختلف اقتصادی برگزار شد. در این نشست، اقدام‌های انجام‌شده در صنایع نفت و گاز و همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های راه و مسکن، استاندارد، مناطق آزاد تجاری و... مطرح و بررسی شد. اوجی در ابتدای این نشست با تاکید بر همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز گفت: با توجه به اهمیت همکاری دو کشور در صنعت نفت، مذاکراتی در این زمینه انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه ایران و روسیه در همه زمینه‌‌‌‌‌های اقتصادی امکان همکاری فعال را دارند، تصریح کرد: در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهوری مذاکراتی سازنده برای توسعه همکاری‌ها انجام شد. وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به این مذاکرات امیدواریم همکاری‌ها بین دو کشور توسعه یابد.

پیگیری مسائل تجاری و اقتصادی

 در همین‌حال، الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر روسیه، در این نشست با اشاره به ملاقات خود با معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهوری و پیگیری مسائل تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: در سفر دسامبر پارسال سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌جمهوری به مسکو، روسای‌‌‌‌‌جمهوری دو کشور، انرژی را موضوع کلیدی همکاری‌های دوجانبه دانستند. وی افزود: با توجه به حضور روسای شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه در این نشست امیدواریم مسائل باقی‌مانده در حوزه‌های تجاری و اقتصادی پیگیری شود. معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر روسیه با اشاره به بر‌‌گزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف) در الجزایر گفت: هم‌اکنون زمان زیادی برای تنظیم بیانیه این نشست صرف شده و تلاش می‌شود درباره انتقال گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع‌‌‌‌‌شده (ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی) دقت بیشتری داشته باشیم.

نواک با اشاره به همکاری فعال ایران و روسیه در اتئلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس ادامه داد: دو کشور در این ائتلاف همکاری‌های نزدیکی دارند. وی ادامه داد: تلاش داریم در قالب همکاری‌های سازمان شانگهای برای تشکیل قطب انرژی که به ابتکار ایران مطرح شده‌است، مذاکرات سازنده‌‌‌‌‌ای با یکدیگر داشته باشیم و آماده بررسی این موضوع هستیم. وی با اشاره به حضور شرکت‌های روس در صنعت نفت ایران در سال‌های اخیر گفت: برای نمونه شرکت «زد آن وستوک» در توسعه پنج میدان نفتی ایران مشارکت دارد. نشست عمومی هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه عصر دیروز برگزار و در حضور روسای ایرانی و روس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور، ۶ سند همکاری امضا شد.