p14 copy

 قیمت جهانی نفت در ساعات ابتدایی روز جمعه 25 اوت افزایش یافت. برنت به 83‌دلار و 88‌سنت و وست‌تگزاس اینترمیدیت به 79‌دلار و 58‌سنت رسید. به‌رغم افزایش اندک، هر دو شاخص در مسیر کاهش هفتگی دیگر قرار دارند، زیرا نگرانی‌ها در سمت عرضه کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود‌ دلار آمریکا نیز تقویت شود. بازار نفت بر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو متمرکز خواهد بود که مسیر سیاست پولی ایالات‌متحده را برای سال‌آینده تعیین می‌کند. به نوشته اویل‌‌‌‌‌‌پرایس، نفت‌خام در روز 25اوت معاملات خود را با افزایش آغاز کرد، اما با افزایش بیشتر قدرت‌دلار و کاهش نگرانی‌های فعالان بازار از سمت عرضه، کاهش هفتگی دیگری برای قیمت این کالای استراتژیک، دور از ذهن نخواهد بود. واقعیت این است که افزایش ارزش دلار، خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌‌‌‌‌‌تر کرده و به تقاضا آسیب جدی وارد می‌کند.

نفت‌خام برنت در زمان نگارش این گزارش با قیمت بیش از 84‌دلار و 79‌سنت در هر بشکه معامله و وست‌تگزاس اینترمیدیت با نزدیک به 80‌دلار و 21‌سنت در هر بشکه دست به‌دست می‌شد. با این همه، مشاهده می‌شود که هر دو شاخص یادشده، کاهش 5/ 1 تا 5/ 2‌درصدی را برای کل هفته گذشته ثبت کرده‌‌‌‌‌‌اند. با این همه، قیمت جهانی نفت در اولین ساعات معاملات در روز جمعه، تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت نکرد.

دلار، مترصد موضع رئیس فدرال‌رزرو

اویل‌‌‌‌‌‌پرایس نوشت که ارزش‌دلار به دلیل احتیاط سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه، پیش از سخنرانی امروز جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو، افزایش یافت. سخنرانی سالانه رئیس فدرال‌رزرو مسیر سیاست پولی را برای سال‌آینده تعیین می‌کند و به‌نظر می‌رسد برخی ناظران معتقدند مسیری که امروز اعلام می‌شود ممکن است به‌طور قابل‌‌‌‌‌‌توجهی با مسیری که فدرال‌رزرو در 12ماه گذشته دنبال کرده است، متفاوت باشد. در صورتی‌که طبق انتظارات، رئیس فدرال‌رزرو راهبرد مالی ملایم‌‌‌‌‌‌تری را ترسیم کند، این به منزله سیگنالی خواهد بود که اقتصاد ایالات‌متحده واقعا رو به بهبود است. موضوعی که به نوبه خود، پیامدهای مثبتی برای تقاضای نفت به‌دنبال خواهد داشت، در صورتی‌که انتظارات نادیده گرفته شود و پاول بر تداوم مواضع قبلی فدرال‌رزرو اصرار داشته باشد، این امر احتمالا به وارد آمدن فشار نزولی بر قیمت جهانی نفت دامن خواهد زد.

تزریق نفت بیشتر به بازار؟

در سمت عرضه، احتمال تزریق نفت بیشتر از ونزوئلا، شمال عراق و ایران به بازار برخی از نگرانی‌های موجود را کاهش می‌دهد. در این شرایط، شرکت اکینور تولید میدان «استات‌‌‌‌‌‌فیورد‌‌‌‌‌‌اوست» را 6 ماه زودتر آغاز کرده‌است. وزیر نفت ایران هم به‌‌‌‌‌‌تازگی اعلام کرده تولید نفت‌خام این کشور در پایان سپتامبر به‌رغم تحریم‌های آمریکا به 4/ 3‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در همین حال، برخی از تحلیلگران حوزه انرژی باور دارند که اثرات کاهش تولید عربستان بر قیمت‌های جهانی نفت در بازار ادامه یافته‌است. همان‌طور که اشاره شد، بازارهای بین‌المللی منتظر سرنخ‌‌‌‌‌‌هایی در رابطه با نرخ بهره‌‌‌‌‌‌ای هستند که قرار است مقام‌‌‌‌‌‌های بانک فدرال‌رزرو و سیاستگذاران بانک‌های مرکزی اروپا، انگلستان و ژاپن در جریان نشست سالانه جکسون‌هول در وایومینگ درباره آن مذاکره کرده تا به تصمیم جمعی برسند. در این رابطه، هیرویوکی کیکوکاوا؛ رئیس شرکت

ان‌‌‌‌‌‌اس تریدینگ، گفت: سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران پیش از نشست جکسون‌هول تمایلی به اتخاذ موضع مشخص ندارند، چراکه همگی به‌دنبال کشف سرنخ‌‌‌‌‌‌هایی از اقدام بعدی فدرال‌رزرو ایالات‌متحده هستند. ژاپن در 23اوت ازکاهش سطح تولید کارخانه‌‌‌‌‌‌های فعال این کشور برای سومین ماه متوالی در ماه اوت خبر داد. رویترز به نقل از تحلیلگران کار‌‌گزاری چینی «هایتونگ‌‌‌‌‌‌فیوچرز» نوشت: «در شرایط کنونی بازار، میزان رشد قیمت نفت ناشی از افت تولید مصوب قبلی، کاهش یافته‌است. بازار جهانی نفت مترصد اقدام جدید عربستان‌سعودی مانند استمرار کاهش تولید داوطلبانه این کشور است.»

از اقتصاد آسیا و اروپا چه خبر؟

نباید از نظر دور داشت که دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین، از محرک‌های محوری افزایش تقاضای نفت تا پایان سال‌2023 به‌حساب می‌آید، با این‌وجود منحنی رشدکند اقتصاد این کشور بازارها را ناامید کرده است، چراکه محرک‌های مالی و اقتصادی این کشورکمتر از انتظارها بوده‌است. به‌عنوان نمونه، می‌توان به کاهش کمتر از انتظار شاخص اختصاص وام در این کشور، در طول ماه اوت اشاره کرد.  شایان ذکر است که رشد مصرف نفت هندوستان نیز در طول چند ماه گذشته، به‌دنبال تورم بالا در این کشور در کنار افت مراودات و تجارت‌جهانی، بسیار کند شده‌است. مصرف نفت این کشور در هفت ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی تا 250‌هزار بشکه در روز افزایش یافته‌است.

در همین مدت، فعالیت تجاری در سطح اروپا نیز بیش از حد انتظار کاهش یافته‌است، تا جایی‌که به گفته تحلیلگران به‌نظر می‌رسد رتبه اقتصادی انگلستان در طول سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی کاهش اندکی را تجربه کرده باشد. از سویی دیگر، انتشار گزارش هلند مبنی‌بر کاهش 3‌درصدی ذخایر گازوئیل در قطب پالایشگاهی و ذخیره‌سازی آمستردام-روتردام-آنتورپ، بر افزایش مقطعی قیمت نفت تاثیرگذار بود.  بلومبرگ نیز به نقل از وارن پترسون از آی‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌جی، نوشت: «درحالی‌که نشانه‌‌‌‌‌‌هایی از رشد بالقوه عرضه از سوی چند تولیدکننده اوپک وجود دارد، بازار باید به جذب ذخایر بیشتر برای باقی‌مانده سال‌ادامه دهد.» نباید از نظر دور داشت که بهبود اقتصادی ناامیدکننده چین، بهبودی که انتظار می‌رفت نیروی‌محرکه افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال‌2023 باشد، در هفته پیش‌‌‌‌‌‌رو نیز به ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت منجر خواهد شد.

از سویی دیگر و در سمت عرضه، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس) ترجیح داده‌اند که برای کنترل هرچه بیشتر قیمت‌ها، عرضه نفت را محدود کنند. به‌عنوان مثال، عربستان‌سعودی از ژوئیه تا سپتامبر تولید خود را یک‌میلیون بشکه دیگر در روز کاهش داده‌است. روسیه نیز اعلام کرده صادرات نفت خود را در ماه جاری ‌برابر با ۵۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

افزایش قیمت سوخت در آمریکا

به گزارش رویترز با افزایش قیمت گازوئیل در ایالات‌متحده، کاهش تعداد دکل‌‌‌‌‌‌های نفتی و وقوع آتش‌‌‌‌‌‌سوزی در یک پالایشگاه در لوئیزیانا، قیمت‌های آتی نفت در ابتدای هفته حدود یک‌درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در یک هفته گذشته رسید. معاملات آتی گازوئیل حدود 5‌درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در هفت ماه گذشته رسید. فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، می‌گوید: «نکته اصلی نگرانی در مورد قیمت گازوئیل، گسترش کرک‌اسپرد دیزل (سودآوری تولید یا به‌عبارتی فاصله بهای مواد اولیه و محصول) و نگرانی در مورد کمبود گازوئیل زمانی‌که پالایشگاه‌ها وارد تعمیر و نگهداری می‌شوند، بود. او افزود که افزایش قیمت‌ها از آتش‌‌‌‌‌‌سوزی در پالایشگاه لوئیزیانا و کاهش سکوهای نفتی ایالات‌متحده تاثیر پذیرفته‌است.

در همین حال، یک نظرسنجی در روز جمعه نشان‌داد که تمایل مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در ماه اوت به دلیل بدتر‌شدن انتظارات تورمی کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت کاهش یافته است. تحلیلگران مورگان‌استنلی گفتند که انتظار دارند قیمت نفت‌برنت در حدود 80‌دلار در هر بشکه حمایت شود و ذخایر نفت‌خام احتمالا در ادامه سال‌جاری میلادی درکسری باقی‌بماند و در اوایل سال‌2024 به مازاد حجمی برسد.