هدف حساس بازار نفت

آیا نفت ۳ رقمی خواهد شد؟

بانک سرمایه‌گذاری جهانی بر این باور است که بازار در نیمه دوم سال‌جاری به سمت کسری منابع پیش خواهد رفت و در نتیجه قیمت‌‌‌‌‌‌ نفت به‌صورت بالقوه می‌تواند به سمت بشکه‌‌‌‌‌‌ای ۹۰دلار نیز حرکت کند. این بانک تاکید می‌کند که کسری عرضه نفت ‌برابر با ۳/ ۳‌میلیون بشکه در روز، برای بازگشت قیمت نفت‌خام به محدوده سه رقمی ضروری است، به ‌همین‌دلیل است که گلدمن‌ساکس بعید می‌داند ائتلاف اوپک‌پلاس سطح تولید خود را مجددا کاهش داده و قیمت‌‌‌‌‌‌ نفت‌خام را به بالای ۱۰۰‌دلار در هر بشکه برساند. به گزارش زاویا، سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات‌متحده‌عربی اخیرا گفته است که اقدامات اوپک‌پلاس برای حمایت از بازار نفت در حال‌حاضر کافی است و در صورت نیاز به اقدامات بیشتر، این گروه تنها به «یک تماس تلفنی» جهت هماهنگی اعضا نیاز خواهد داشت. ائتلاف اوپک‌پلاس که شامل متحدان نفتی به رهبری روسیه ‌‌‌‌‌‌می‌شود، حدود ۴۰‌درصد از نفت‌خام جهان را تولید می‌کند. این گروه از اواخر سال‌۲۰۲۲ عرضه را محدود کرده تا از این مسیر، بازار جهانی نفت را تقویت کند.

پیش‌بینی بزرگان بانکی و نفت

به گزارش خبر‌‌گزاری رویترز، وال‌‌‌‌‌‌استریت اخیرا در اقدامی عجیب، پیش‌بینی میانگین قیمت برنت را برای سال‌۲۰۲۳ از ۹۰‌دلار به ۸۱‌دلار و وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) را از ۸۴‌دلار قبلی به ۷۶‌دلار در هر بشکه تغییر داد. کارشناسان بازار نفت جی‌‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌‌مورگان همچنین پیش‌بینی قیمت نفت‌برنت در سال‌۲۰۲۴ را از ۹۸‌دلار به ۸۳‌دلار در هر بشکه و وست‌‌‌‌‌‌تگزاس اینترمیدیت را از ۹۴‌دلار به ۷۹‌دلار در هر بشکه کاهش دادند. معاملات آتی برنت در ۱۴ ژوئن حدودا در رقم ۷۵‌دلار برای هر بشکه بسته شد، درحالی‌که قیمت نفت‌خام وست‌‌‌‌‌‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا حدود ۷۰‌دلار در هر بشکه بود. این بانک آمریکایی هم‌‌‌‌‌‌اکنون شاهد رشد ۲/ ۲‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای عرضه جهانی نفت در سال‌جاری است که از رشد تقاضای پیش‌بینی‌شده ۶/ ۱‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای روزانه قبلی، پیشی‌گرفته‌است. جی‌‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌‌مورگان در یادداشتی نوشت: «تحت شرایط فعلی روشن است که قیمت‌های بالای نفت در دو سال‌گذشته دقیقا همان کاری را انجام داده‌است که قرار بود انجام دهد؛ یعنی تشویق عرضه بیشتر نفت.»

دنیای امروز پتانسیل این را دارد که در سال‌جاری به‌عنوان مثال، تا فراتر از ۱۰۱‌میلیون بشکه در روز نفت مصرف کند، امری که به‌واسطه تقاضای بی‌سابقه در چین، هند و خاورمیانه تحقق پیدا کرده‌است.گزارش گلدمن‌ساکس همچنین تاثیر بالقوه افزایش تولید شرکت‌های شیل ایالات‌متحده را برجسته می‌کند. از آنجا‌که این شرکت‌ها کاهش هزینه‌های تولید را رقم زده‌‌‌‌‌‌اند، هرگونه کاهش احتمالی عرضه نفت از سوی اتحاد ۲۳ کشور تولیدکننده نفت می‌تواند کم‌‌‌‌‌‌اثرتر از گذشته باشد.

موضع اعضای اوپک

در اوایل ژوئن، عربستان‌سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت‌خام جهان، اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان یک‌میلیون بشکه در روز تا ماه اوت تمدید خواهد کرد. روسیه همچنین قصد دارد علاوه برکاهش تولید که قبلا اعلام‌شده بود، عرضه نفت خود را به میزان ۵۰۰‌هزار بشکه در روز در ماه اوت کاهش دهد. گروه اوپک‌پلاس نیز کاهش تولید ۶۶/ ۳‌میلیون بشکه در روز را اعمال کرده است که تقریبا ۷/ ۳‌درصد از تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد. این کاهش،‌ برابر با دو‌میلیون بشکه در روز بوده که در سال‌گذشته در مورد آن توافق شد. لازم به ذکر است مصوبه کاهش داوطلبانه ۶۶/ ۱‌میلیون بشکه در روز، در ماه آوریل رسانه‌‌‌‌‌‌ای شد.

اثرات مخرب افزایش قیمت

گلدمن‌ساکس خاطرنشان می‌کند که با توجه به بحران انرژی که در سال‌گذشته تجربه شد، در شرایط کنونی آگاهی بیشتری از اثرات قیمت‌های بالای نفت وجود دارد که می‌تواند در نوع خود منجر به اتخاذ سیاست‌های رادیکال با هدف دستیابی به انتشار خالص صفر ‌‌‌‌‌‌کربن شود.  هفته گذشته، قیمت نفت افزایش یافت و هر دو نفت وست‌تگزاس و برنت چهارمین افزایش هفتگی متوالی را تجربه کردند. در ابتدای هفته یادشده وست‌تگزاس با افزایش ۹۱/ ۰‌درصدی به ۷۶‌دلار و ۳۴‌سنت رسید؛‌ درحالی‌که برنت با ۸۸/ ۰‌درصد افزایش در رقم ۸۰‌دلار و ۳۴‌سنت معامله شد.گفتنی است در مارس۲۰۲۲، به دلیل واهمه جهانی از کمبود انرژی به‌واسطه جنگ روسیه و اوکراین، نفت‌خام برنت به بشکه‌‌‌‌‌‌ای ۱۴۰‌دلار هم رسید.

نقش چین در معادلات انرژی

انتظار می‌رود چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌خام، نقش مهمی در بازار نفت در سال‌جاری ایفا کند. درحالی‌که اقتصاد چین پس از برداشته‌‌‌‌‌‌شدن محدودیت‌های کووید-۱۹ در اوایل سال‌جاری بهبود یافت، در ماه مه با کاهش خرده‌‌‌‌‌‌فروشی، افت تولید و رکود بخش املاک، وقفه‌‌‌‌‌‌ای کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت را تجربه کرد. در شرایطی که به باور کارشناسان، اقتصاد کلان چین می‌تواند در میان‌مدت بهبود یابد، گلدمن‌ساکس تاکید می‌کند که در شرایط فعلی ذخایر نفت‌خام این کشور به بالاترین حد خود نزدیک شده‌است، بنابراین اگر تقاضا در این کشور بالاتر از انتظارات باشد، این سطح از موجودی‌‌‌‌‌‌ احتمالا به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.  تحلیلگران می‌گویند تعهد دولت چین برای تقویت اقتصاد این کشور باعث ایجاد تکانه‌‌‌‌‌‌هایی در بازارهای نفت شده و این در حالی است که شاخص‌های بنیادین اقتصادی در سرزمین اژدهای زرد، روند صعودی را درپیش گرفته‌‌‌‌‌‌اند.

پیش‌بینی افت بازار نفت در ادامه تابستان

درحالی‌که داده‌های اقتصادی چین و ایالات‌متحده درهم تنیده هستند، عوامل بنیادین بسیاری دلالت بر افت بازار جهانی نفت در ماه‌های باقی‌مانده از تابستان سال‌جاری دارند. صادرات نفت‌خام روسیه برای دومین هفته متوالی نشانه‌‌‌‌‌‌هایی از کاهش را نشان داده‌است تا جایی‌که در چهار هفته منتهی به ۱۶ ژوئیه، به پایین‌ترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسید. برنامه‌های این کشور نشان می‌دهد که روسیه حداقل می‌تواند به بخشی از تعهد خود مبنی‌بر کاهش صادرات نفت در ماه آینده عمل کند. در عین حال، صادرات نفت‌خام عربستان‌سعودی نیز روندی کاهشی را درپیش گرفته و به کمتر از ۷‌میلیون بشکه در روز در ماه مه، برای اولین‌بار طی چند ماه گذشته رسیده است. حجم محموله‌‌‌‌‌‌های نفت‌خام از مبدا بزرگ‌ترین صادرکننده جهان ممکن است مجددا کاهش یابد زیرا عربستان‌سعودی قصد دارد تولید خود را تا یک‌میلیون بشکه در روز برای ماه‌‌‌‌‌‌ اوت کاهش ‌‌‌‌‌‌دهد.