او گفت: بر اساس نتایج مصاحبه، نفرات پذیرفته‌شده نهایی (تعداد هزار و ۲۵۲ نفر) به شرکت‌های اصلی اختصاص داده شد و پس از اجرای فرآیند مصاحبه فنی - تخصصی جذب صنعت نفت شدند. بر همین اساس با موافقت وزیر نفت نسبت به معرفی ۳۹۴ نفر دیگر از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت که در بانک اطلاعاتی اداره کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری ثبت‌نام کرده، به‌منظور انجام مصاحبه فنی - تخصصی و روان‌شناختی، اقدام شد که براساس نتایج حاصله از ۱۶۳ نفر حاضر، تعداد ۱۵۰ نفر موفق به قبولی و تعیین محل خدمت شدند. علی‌مددی گفت: صنعت نفت برای انجام ماموریت و تکلیف محوله خود، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های خود را از طریق شرکت‌های پیمانکاری خصوصی طرف قرارداد محقق می‌کند. این دسته از شرکت‌ها تابع قانون کار هستند و نیروهای آنها باید در چارچوب آن قانون، آموزش‌های لازم را برای انجام هرچه بهتر وظایف کاری خود دریافت کنند.

به‌منظور رفع این چالش، نظام آموزش نیروهای پیمانکاری شرکت‌های طرف قرارداد با صنعت نفت با رویکرد صلاحیت حرفه‌ای با همکاری ارکان آموزشی صنعت نفت و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است. او افزود: در چارچوب این نظام، شایستگی‌های موردنیاز مشاغل، همچنین استانداردهای ارزشیابی آنها از این تعداد، مربیان و ارزیابان حرفه‌ای تربیت شده و کارگاه‌های تخصصی برای اجرای دوره‌ها تجهیز می‌شوند. شرکت‌کنندگان پس از معرفی شرکت پیمانکار و گذراندن دوره‌های آموزشی، از سوی ارزیابان حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت موفقیت به کسب گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای منجر می‌شود. به گفته علی‌مددی، با توجه به جذب نشدن نیرو طی حدود ۹ سال اخیر در صنعت نفت و متعاقب درخواست‌های مکرر شرکت‌های زیرمجموعه، مبنی بر کمبود شدید نیروی انسانی به‌ویژه در بخش‌های عملیاتی، با دستور وزیر نفت، تامین نیروی انسانی از طریق برگزاری آزمون استخدامی در دستور کار معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی قرار گرفت.

او گفت: نیازمندی‌های استخدامی شرکت‌های اصلی حدود ۵هزار و ۸۵ نفر بود؛ دفترچه‌ها و مواد آزمون طراحی و مشخص شده است، همچنین اقدام‌های لازم برای اخذ مجوز از مبادی ذی‌ربط به‌ویژه سازمان اداری و استخدامی کشور در حال پیگیری است که به‌محض اخذ مجوزهای مذکور، آزمون استخدامی برگزار می‌شود. او افزود: با توجه تعهدهای ایجادشده در دوره پیشین وزارت نفت، از طریق برگزاری آزمون ویژه کارکنان قرارداد مدت موقت، پذیرفته‌شدگان آزمون مذکور، پس از قبولی در فرآیند مصاحبه فنی - تخصصی و تعیین سمت سازمانی از قرارداد مدت موقت به معین تبدیل وضعیت شدند.