دنیای اقتصاد: اپلیکیشن‌ها سنگ بنای سیستم‌عامل‌های موبایلی به حساب می‌آیند. بدون این برنامه‌های کاربردی قطعا هیچ‌کدام از ویژگی‌های سیستم‌عامل‌های فعلی دستگاه‌های همراه، قابل استفاده نیست. به همین خاطر حالا هر کدام از سیستم‌عامل‌های محبوب بازار مانند iOS، اندروید و ویندوزفون که سهم بیشتر از این بازار را در اختیار دارند، یک اکوسیستم خاص برای سیستم‌عامل‌های خود شکل داده‌اند تا از این طریق برنامه نویسان مخصوص‌شان بهترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌ها را به کاربران ارائه دهند. فروشگاه‌های فروش اپلیکیشن هر کدام از این سیستم‌عامل‌ها پر است از اپ‌هایی که کاربرد‌های متفاوت دارند.
در این بین قطعا کاربران برای انتخاب بهترین اپ کاربردی که از آن ممکن است ده‌ها اپ مشابه دیگر نیز وجود داشته باشد، دچار مشکل می‌شوند. در واقع اکثر ما به‌عنوان کاربران گوشی‌های هوشمند یا تبلت در فروشگاه‌های اپ برای پیدا کردن بهترین و کاربردی‌ترین اپ دچار مشکل می‌شویم. گاهی اپلیکیشن‌های رایگانی در اپ استورها پیدا می‌کنیم؛ اما بعد از نصب و حین کار با آن متوجه می‌شویم که باید برای در اختیار گرفتن برخی از امکانات اپ پول پرداخت کنیم. نزدیک به دوهفته از آغاز سال ۲۰۱۶ گذشته است و براساس پیش‌بینی تحلیلگران در این سال میلادی میزان وابستگی کاربران به دستگاه‌های موبایل و تبلت‌شان بیش از پیش می‌شود و به همین میزان استفاده از اپلیکیشن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. حالا در این بین اگر می‌خواهید در سال جدید در دریافت اپلیکیشن‌ها به مشکل برنخورید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی بهترین اپلیکیشن‌های سال ۲۰۱۶ را دریافت کنید. در ادامه کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌هایی را که باید در سال ۲۰۱۶ دانلود کنید، معرفی می‌کنیم.

Trello، مدیریت کارها
سیستم عامل: اندروید و iOS
قیمت: رایگان

این اپلیکیشن از سوی یک شرکت استارت‌آپی طراحی و در اختیار کاربرانی قرار گرفت است. Trello را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های استارت‌آپی در سال ۲۰۱۶ هم معرفی می‌کنند که می‌تواند دنیای مدیریت را تغییر دهد. Trello امکان تعریف‌کردن چند پروژه به‌صورت همزمان را به شما می‌دهد. با ترلو در یک کلام می‌توانید کارهایی همچون تعیین اعضا، مشخص‌کردن وظایف و زمان‌بندی هر کاری را مشخص کنید. پس از تعریف‌کردن هر پروژه باید لیست‌های کاری را با توجه به نیاز خود و پروژه مشخص کنید. بعد از تعریف‌کردن لیست‌ها می‌توانید به هر کدام از آنها وظایفی را اضافه کنید و هر وظیفه را به‌صورت یک کارت مجزا در لیست مربوطه قرار دهید. امکان کنترل کردن برنامه‌ و نظم دادن به آنها فقط محدود به گوشی هوشمند نیست و شما توانایی کار با امکانات Trello از طریق کامپیوترهای شخصی و به کمک مرورگرهای وب را نیز دارید. بنابراین شما به بهترین شکل ممکن توانایی مدیریت و نظم دادن به کارها و پروژهایتان را دارید. برای دریافت این اپ یا به فروشگاه‌های اپ سیستم عامل خود سر بزنید یا از سایت www. trello.com کمک بگیرید.

Epicurious، یک دنیا دستور غذا
سیستم‌عامل: iOS، اندروید
قیمت: رایگان

یکی از اپلیکیشن‌هایی که در فروشگاه‌های فروش اپ می‌توان انواع مختلف آن را پیدا کرد، اپ «آشپزی» است. حالا اگر در بین این حجم اپ آشپزی می‌خواهید بهترین اپ در این زمینه را انتخاب کنید و همچنین دوست دارید روشن پخت خوشمزه‌ترین غذاها در سراسر دنیا را یاد بگیرید، بهترین گزینه Epicurious است. این اپ رایگان به شما امکان دسترسی به بیش از ۳۰ هزار دستور پخت متنوع غذایی، شیرینی و کیک، نوشیدنی و... را می‌دهد. این اپلیکیشن امکان جست‌وجوی دستورات برحسب ترکیبات، دوره‌ها، سبک، ملاحظات رژیمی و فصل را نیز فراهم کرده است. همچنین در کنار هر نوع غذا اطلاعاتی مانند ارزش غذایی، میزان کالری و... نیز نمایش داده می‌شود. اگر دارنده ساعت هوشمند اپل هستید، می‌توانید نسخه ویژه این ساعت را نیز از اپل استور دریافت کنید. همچنین برای دسترسی بهتر به اطلاعات متنوع غذایی Epicurious می‌توانید به سایت مخصوص ان به آدرسwww.epicurious.com مراجعه کنید.

BrightNest، سازماندهی کارهای خانه
سیستم‌عامل: iOS، اندروید
قیمت رایگان

همیشه در خانه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که از کنترل ما خارج است. برای مثال وسیله برقی خراب می‌شود که در همان لحظه به آن احتیاج داریم یا مواد خوراکی روی مبل می‌ریزد؛ در حالی که تا چند ساعت دیگر میهمان‌ها به خانه می‌رسند. در این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد؟ بهترین کار حفظ خونسردی و استفاده از دستورالعمل‌های فوری است که می‌تواند مشکل شما را حتی به‌صورت موقت رفع کند. BrightNest اپلیکیشنی است که در این شرایط به شما کمک می‌کند یا راه‌حل‌هایی فوری در اختیار شما می‌گذارد که هنگام کار در خانه به دردتان می‌خورد. این اپلیکیشن دستورالعمل‌های مفیدی در زمینه تعمیر وسایل خانه، نگهداری از آن‌ها، تغییر دکوراسیون خانه، شست‌وشوی لباس‌ها، نظافت خانه و... دیده می‌شود. آن‌طور که طراحان این اپلیکیشن می‌گویند با کمک این اپ می‌توانید خانه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید بدون اینکه حتی یک قطره عرق بریزید. دسترسی به این اپ از طریق فروشگاه‌های اپ و همچنین سایت مخصوص آن یعنی www. brightnest.com امکان پذیر است.

MyFitnessPal، رسیدن به وزن ایده‌آل
سیستم‌عامل: iOS، اندروید، ویندوزفون
قیمت: رایگان

همه ما در آغاز یک سال جدید هدف‌هایی را برای خود تعیین می‌کنیم. این روزها و با حجم گسترش تبلیغات برای حفظ سلامتی و افزایش فایل‌های ویدئویی در شبکه اجتماعی که افراد را تشویق به انجام فعالیت‌ها ورزشی می‌کنند، قطعا یکی از اهداف اکثر کاربران رسیدن به وزن ایده‌ال است. یکی از برنامه‌هایی که به افرادی که وقت کافی برای رفتن به باشگاه و انجام تمرین‌های ورزشی را ندارند کمک می‌کند، اپلیکیشن‌های ورزشی است. اپ‌هایی که به سادگی به این افراد کمک می‌کند تا در خانه یا محل کار تمرین‌های ورزشی انجام دهند. یکی از اپ‌های ورزشی که پیشنهاد می‌کنیم در سال جدید حتما روی گوشی خود نصب کنید MyFitnessPal است. در حال حاضر این اپ یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن رژیم غذایی دنیاست و یکی از بهترین برنامه‌هایی است که می‌توانید از آن برای کاهش وزن‌تان کمک بگیرید.محاسبه کالری بیش از ۵ میلیون ماده غذایی، قابلیت اتصال و اشتراک اطلاعات با بیش از ۵۰ دستگاه هوشمند و اپ دیگر، قدم شمار داخلی، تعیین اهداف و مشاهده نمودارهای تغییرات وزنی و... از قابلیت‌های اصلی این اپلیکیشن است. همچنین با مراجعه به سایت این اپلیکیشن به آدرس www.myfitnesspal.com می‌توانید انگیزه بیشتری برای انجام فعالیت ورزشی و کاهش وزن خود به دست بیاورید؛ چراکه در این سایت تجربه افراد مختلف که از این اپ استفاده و نتیجه گرفته‌اند، دیده می‌شود.

Duolingo، یادگیری هدفمند زبان‌های مختلف
سیستم‌عامل: iOS، اندروید، ویندوزفون
قیمت: رایگان

اگر به دنبال یادگیری زبان باشید حتما در فروشگاه‌های اپلیکیشن با برنامه‌های مختلفی در حوزه آموزش زبان روبه رو شده‌اید. اکثر این برنامه‌ها به‌صورت کلی ممکن است روزانه چند لغت روی گوشی برای شما ارسال کنند و حاوی فایل‌های صوتی آموزش زبان باشند. اما اگر می‌خواهید به‌صورت هدفمند زبان دلخواه خود را یاد بگیرید، می‌توانید از Duolingo استفاده کنید. سرویس مشهوری که میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد. این اپ تنها محدود به آموزش یک زبان یعنی انگلیسی نیست. آموزش زبان‌های مختلف از جمله فرانسه، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، آلمانی و انگلیسی با روشی کاملا سرگرم‌کننده و تعاملی از ویژگی‌های این سرویس رایگان است.کار با این اپ بسیار ساده است. تنها کافی است یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید و زبانی‌که مایل به یادگیری آن هستید، انتخاب و از آن به بعد شروع به یادگیری کنید. لذت استفاده از این سرویس نه تنها یادگیری زبان‌های خارجی را آسان می‌کند، بلکه با ایجاد حس رقابت باعث افزایش سرعت یادگیری کاربران می‌شود. امکان یادگیری زبان به کمک این سرویس از طریق سایت www.duolingo.com نیز فراهم شده است.

Hopper، برنامه ریزی برای سفر
سیستم‌عامل: iOS، اندروید
قیمت: رایگان

با این اپلیکیشن ساده به راحتی می‌توانید خود را برای سفر جالب آماده کنید. کار این اپلیکیشن این است که به جست‌وجو در میان پروازهای مختلف می‌پردازد و به شما بهترین و ارزان‌ترین بلیت را برای سفر به مکان‌های مختلف دنیا پیشنهاد می‌دهد. این اپلیکیشن که سال گذشته به‌عنوان بهترین اپ سیستم‌عامل iOS نیز معرفی شد شرایطی را فراهم می‌کند که به شما کمک می‌کند که چه زمانی و با چه پروازی بلیت خود را تهیه کنید. استفاده از امکانات این اپ از طریق www.hopper.com نیز فراهم شده است. در همین زمینه و برای رزرو هتل و بلیت هواپیما می‌توانید از اپلیکیشن Kayak نیز کمک بگیرید.

Headspace، راهی برای آرامش ذهن
سیستم‌عامل: iOS، اندروید
قیمت: رایگان
بعد از انجام حجمی از کار روزانه و فشارهای عصبی که به هر یک از ما در طول روز وارد می‌شود، فراهم کردن شرایطی برای آرامش ذهن امری ضروری است. اپلیکیشن Headspace دقیقا برای همین کار طراحی شده است. این اپ که بیشتر جنبه سرگرمی دارد، ذهن شما را از افکار نامناسب و استرس‌زا خالی می‌کند. آن طور که تیم طراحی این اپ گفته‌اند، Headspace، شرایطی را فراهم می‌کند که شما تنها در ۱۰ دقیقه ذهن خودتان را از امواج منفی و خسته‌کننده دور و تمرکز ذهنی‌تان را بالا ببرید. در این اپ مراحل مختلفی برای دور کردن شما از افکار خسته‌کننده وجود دارد که با پشت سر گذاشتن هر مرحله جوایزی نیز به شما داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این برنامه می‌توانید به سایت www.headspace.com هم مراجعه کنید.