2 میلیارد نفر کاربر اینترنت همراه در سال 2016

دنیای اقتصاد: ابزارهای موبایل به سرعت طرفداران بیشتری در میان کاربران سراسر دنیا پیدا می‌کنند و به این ترتیب هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود. به این ترتیب است که کاربران ابزارهای موبایل ترجیح می‌دهند امکانات مختلف را روی ابزار محبوب و همیشه همراه‌شان داشته باشند. اینترنت این روزها به یک نیاز مهم و شاید اولیه تبدیل شده است و به همین دلیل تمایل به استفاده از اینترنت همراه هم رو به افزایش است تا به این ترتیب کاربران همیشه و همه‌جا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

با این اوصاف است که حالا آمار نشان می‌دهد تعداد کاربران اینترنت همراه یا موبایل به ۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید. جدیدترین بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که ۲/ ۳ میلیارد نفر یعنی برابر ۴۴ درصد از جمعیت کل جهان در سال ۲۰۱۶ به اینترنت دسترسی خواهند داشت. از این تعداد بیش از دو میلیارد نفر از ابزارهای موبایل برای دسترسی به اینترنت استفاده خواهند کرد. حالا رشد استفاده از اینترنت در سراسر جهان در حال رخ دادن است، اما بعضی از کشورها با سرعت بیشتری در این زمینه رشد می‌کنند. چین، هندوستان و اندونزی حالا در این زمینه پیشرو هستند و تقریبا نیمی از جمعیت آنها تا پنج سال آینده به اینترنت دسترسی خواهند داشت. ترکیب ابزارهای موبایل ارزان‌قیمت و دسترسی به شبکه‌های اینترنت بی‌سیم ارزان باعث شده است که دسترسی افراد در کشورهای پرجمعیت به اینترنت راحت‌تر و سریع‌تر باشد.

انتظار می‌رود تعداد نهایی کاربران اینترنت موبایل تا سال ۲۰۲۰ با نرخ رشد سالانه ۲ درصدی افزایش پیدا کند، مگر آنکه با ارائه روش‌های دسترسی جدید و بهتر این سرعت بیشتر ‌شود. تلاش‌هایی که شرکت‌هایی مانند Google، SpaceX و Facebook برای افزایش دسترسی به اینترنت از طریق هواپیماهای بلند پرواز، بالن‌ها و ماهواره‌ها انجام می‌دهند می‌تواند سرعت بیشتری به این روند بدهد. «اسکات استراون» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «تا پنج سال آینده تعداد کاربران اینترنت در جهان و به‌خصوص اینترنت موبایل و همراه افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران اینترنت موبایل با سرعتی برابر بیش از ۲۵ درصد در هر سال رشد و افزایش پیدا کند. این تحولات باعث می‌شود شاهد شکل‌گیری تجارت‌ها و کسب‌وکارهای جدیدی در دنیای اینترنت موبایل باشیم.» بررسی فعالیت‌هایی که کاربران اینترنت همراه انجام می‌دهند، نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نفر از آنها از اینترنت همراه برای انجام امور بانکداری آنلاین، پخش موسیقی و یافتن شغل استفاده می‌کنند. بیش از دو میلیارد نفر از آنها از این اینترنت برای خواندن ایمیل‌ها و اخبار به صورت آنلاین استفاده می‌کنند و افراد بیشتری به خریدهای آنلاین علاقه دارند. در سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای انجام فعالیت‌های آنلاین به ترتیب در حوزه‌های مسافرت، کتاب، CD و DVD، دانلود اپلیکیشن و شرکت در کلاس‌های آنلاین صرف شده است.