محققان آزمایشگاه Apotact اخیرا ابزاری دستکش مانند برای چهار انگشت طراحی کرده‏اند که اجازه می‏دهد رایانه و تلفن همراه را با دست‏هایتان کنترل کنید.

به گزارش «ایسنا» در طول این سال‏ها‏، تلاش‏های متعددی برای قطع تماس مستقیم انسان با صفحه کلید و ماوس رایانه با فراهم کردن برخی ابزارهای کنترل حرکتی صورت گرفته است. دستکش GEST یک فناوری دیجیتال است که از دو جزء تشکیل شده است: یک کنترل‏کننده حرکتی که روی دست پوشیده می‏شود و یک کیت توسعه نرم‏افزار که به افراد اجازه ساخت برنامه‏های کاربردی جدید برای پلت‌فرم را می‏دهد. این دستگاه با یک بند قابل تنظیم در کف دست و چهار انگشت، متناسب برای تمام دست‏ها طراحی شده است. 15 حسگر مجزا در هر دست وجود داشته و هر انگشت دارای ترکیبی از شتاب‏سنج استاندارد، ژیروسکوپ و مغناطیس‏سنج است که در تلفن‏های همراه وجود دارد. نرم‏افزاری که نیرویGEST از آن تامین می‌شود، به آن اجازه می‏دهد تا جنبش‏های کوچک را احساس کند و مدلی سفارشی ایجاد کرده که برای هر کاربر منحصربه‌فرد است و با گذشت زمان با وی سازگار می‏شود. به ادعای آزمایشگاه Apotact، نتیجه این دستگاه، ارائه کنترل دقیق حرکت است.


در حال حاضر دستگاه‏های کنترل حرکت دیگری وجود دارند که از آن جمله می‏توان به بازوبند کنترل‏کننده عضله Myo از آزمایشگاه‏های Thalmic که از حرکات گسترده برای کنترل انواع دستگاه‏ها بهره می‏گیرد و کنترلگرکوچک‌تر Leap Motion که با استفاده از دوربین‏ها و پرتو مادون قرمز به ایجاد یک مدل از حرکت دست می‏پردازد، اشاره کرد. برخلاف این دستگاه‏ها، Apotact دقت بیشتری را برای کنترل حرکات کوچک به‌کار می‏برد که این مساله باعث جلب نظر هنرمندان و طراحانی شده است که به دنبال دقت بیشتر هستند. نخستین کاربرد این دستگاه برای فتوشاپ خواهد بود و هر دستگاه با مجموعه‏ای از پنج حرکت استاندارد ارائه خواهد شد. به عنوان مثال، تغییر بین برنامه‏ها، از طریق خم و راست کردن یک انگشت انجام می‏شود. با اشاره کردن به صفحه می‏توان ماوس را به حرکت درآورد و با پیچ و تاب کف دست می‏توان برنامه‏ فتوشاپ را تنظیم کرد.


در صورتی‌که تمایل به استفاده از مدل‏های سفارشی GEST و داده‏های حرکتی پردازش شده ندارید، می‏توانید به داده‏های خام حسگر دسترسی پیدا کنید و از برنامه‏های کاربردی جاوا و پایتون برای ایجاد مدل‏های شخصی خود استفاده کنید. این دستگاه از طریق یک بلوتوث با مصرف انرژی پایین و یک نمایشگر LED که زمان اتصال وحالت کاربر را اطلاع می‏دهد، به گوشی‏های هوشمند، تبلت‏ها و رایانه‏ها متصل می‏شود.این دستگاه را می‏توان از طریق ورودی کوچک USB شارژ کرد. آزمایشگاه‏های Apotact همچنین درحال کار روی یک دستگاه مفهومی تایپ هستند که با استفاده از یک شبکه عصبی به پیش‏بینی کلمه می‏پردازد. در این ایده از یک کنترلگر GEST در هر دست استفاده شده که هر سطحی را به یک صفحه کلید تبدیل می‏کند. با این حال هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد. Apotact ماه گذشته برای افزایش بودجه 100 هزار دلاری کمپینی را در سایت منبع‏یابی کیک‏استارتر راه‏اندازی کرد و اکنون توانسته محصولات اولیه خود را با قیمت 99دلار پیش‌فروش کند.