مذاکره با فرانسوی‌ها برای ساخت ماهواره

ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف رویکردهای چهارگانه برای مذاکره با فرانسه خبر داد و گفت: در یکی از این زمینه‌ها مذاکراتی درباره مشارکت این کشور در ساخت ماهواره ملی ایران انجام شده است. محمود واعظی بعدازظهر روز دوشنبه میزبان وزیر تجارت خارجی و گردشگری فرانسه شد و در قالب بازدیدی میان دو وزیر، مذاکرات مختلفی صورت گرفت.

پس از انجام این مذاکرات محمود واعظی در جمع خبرنگاران گفت: پس از توافق وین، دیدارهای مختلفی با کشورهای متعدد داشتیم، اما فرانسه جزو کشورهایی بود که اقبال خوبی نشان داد و برای همکاری پس از دوره تحریم‌ها تلاش کرد به سرعت گذشته را جبران کند.

وی افزود: در میان این شرکت‌ها هشت شرکت در حوزه مخابرات و ماهواره فعالیت دارند که با این شرکت‌ها و وزرای میهمان مذاکرات متعددی در زمینه ارائه مشاوره برای ساخت ماهواره ملی و سنجش از راه دور و پرتاب آنها صورت گرفت.

واعظی در عین حال متذکر شد: علاوه بر این با توجه به آنکه از شرکت‌هایی مانند ایرباس هم نماینده‌هایی در این جمع حضور داشت، قرار بر آن شد که مذاکرات مدیران این شرکت با سازمان فضایی ادامه داشته باشد. وی پروژه‌های تحقیقی درخصوص امنیت و کیفیت شبکه را از دیگر مباحث مورد بحث برشمرد و گفت: شرکت orange که یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسه است و در ۲۸ کشور دنیا حضور دارد به‌عنوان یکی از این شرکت‌ها میهمان ایران است که در زمینه همکاری‌های بیشتر این اپراتور با اپراتورهای ایرانی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات کشور همچنین یادآور شد:‌ از سال‌های گذشته در مباحثی مانند تولید سیم کارت و کارت‌های هوشمند از محصولات فرانسوی استفاده می‌شده و حال قرار بر آن است که کمیسیون مشترکی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امور فضایی میان دو کشور تشکیل شده و امور مختلف به واسطه آن پیگیری شود