فروش کارت‏های گارانتی 1000 تومانی تقلبی در بازار

ایسنا: کارت‏های گارانتی تقلبی نصب شده روی کالاهای IT با قیمت‏های ناچیز هزار تا ۵ هزار تومان، بازار محصولات تقلبی و قاچاق این حوزه را رونق داده و واردکنندگان قاچاق و برخی فروشندگان برای فروش کالاهای تقلبی خود به این حربه متوسل می‏شوند.

در این زمینه رئیس اتحادیه فناوران رایانه از ساماندهی خدمات پس از فروش کالاهای IT و ماشین‏های اداری توسط اتحادیه فناوران رایانه خبر داد. سیدمهدی میرمهدی اظهار کرد: حدود چهار سال پیش آیین‏نامه‏ای را درمورد ساماندهی فروش کالاها و گارانتی محصولات IT و ماشین‏های اداری به سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولید‏کنندگان ارسال کردیم و جلسه‏ای در این زمینه در روز ۱۷ مرداد‏ماه با بخش مربوطه این سازمان برگزار شد و تصور می‏کنم بتوانیم از ابتدای مهرماه این کار را آغاز کنیم.

وی گفت: متاسفانه شاهدیم بعضی از کارت‏های گارانتی با قیمت‏های بسیار ناچیز و حتی هزار تومان نیز در بازار به فروش می‏رسند و این موضوع معضلی است که سال‏ها با آن مواجهیم و با اجرایی شدن این آیین‏نامه جلوی این قبیل تخلفات گرفته می‏شود. وی تاکید کرد: ما به واردکنندگان و کسانی که صلاحیت دارند مجوز می‏دهیم که بتوانند از سازمان حمایت مجوز خدمات پس از فروش را دریافت کنند، چون طبق قانون، این وظیفه به‌عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و واردکنندگان پس از تایید این سازمان می‏توانند از امور اصناف و بازرگانان مجوز نمایندگی رسمی آن کالا را دریافت کنند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: تا به حال حدود ۱۹۰ نفر به اتحادیه درخواست‏های خود را ارسال کرده‌اند که بررسی‌های لازم در این زمینه در حال انجام است. میرمهدی در بخش دیگری از صحبت‏های خود دلایل اصلی قاچاق در این حوزه را ارتباط کمرنگ گمرک با اتحادیه فناوران رایانه عنوان کرد.

وی موضوع بعدی را بحث مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده موجب شده که و‏ارد‏کنندگان، کالا را از طریق گمرک وارد نکنند تا مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نشوند.