ایسنا: یک استودیوی طراحی ایتالیایی به نام Eurocompositi نوعی فریم مفهومی دوچرخه کوهستان ارائه داده که به صورت سه‏بعدی چاپ شده است.

این فریم Bhulk نام دارد و محصول پروژه Aenimal شرکت ایتالیایی است. فریم مفهومی جدید با استفاده از مدل‏سازی ته‏نشین جوش‏خورده (FDM) و از اسید پلی‏لاکتیک (PLA) ساخته شده است؛ مدلسازی مورد کاربرد نوعی چاپ سه‏بعدی است که در آن اجسام با انباشت‏شدن هر لایه در هر بار ساخته می‏شوند. خود ماده PLA نیز نوعی پلیمر زیستی است که از منابع گیاهی مانند نیشکر و ذرت تولید می‏شود. محصولات اتلافی PLA نه تنها می‏توانند ذوب شده و به مولفه‏های جدید تبدیل شوند، بلکه می‏توان آنها را به سادگی به شیوه کمپوست بازیافت کرد.

گرچه تولید رشته‏های PLA و سپس استفاده از آنها در یک چاپگر زیستی نیازمند انرژی است، استودیوی ایتالیایی مدعی شده این فرآیند در هر کیلوگرم ماده نیازمند مگاژول‏های کمتری در مقایسه با استفاده از پلیمرهای پرکاربرد دیگر مانند آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) یا پلی‏اتیلن ترفتالات (PET) است.

در این میان، تجهیزات تولید موجود در پروژه Aenimal با انرژی خورشیدی نیرودهی می‏شوند و فریم ابداعی نیز از اجزای چاپی و به صورت منفرد ساخته شده که به یکدیگر متصل می‏شود.

تیم طراحی هفته گذشته در نمایشگاه Eurobike در آلمان جایزه طلایی را برای ارائه این فریم از آن خود کرد.