کارشناسان معتقدند روند رشد این بازار به دنبال کاهش قیمت‌ها و توسعه بازارها، کمی کند خواهد شد دنیای اقتصاد: بازار موبایل‌های هوشمند همچنان داغ و پر طرفدار است، اما در سال‌های اخیر و با ورود مدل‌های متنوع‌تر، این بازار کمی اشباع شده و قیمت‌ها شکسته شده‌اند. با این اوصاف کارشناسان معتقدند روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به دنبال کاهش قیمت‌ها و توسعه بازارها، کمی کند خواهد شد.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴ به حدود ۳/۱ میلیارد دستگاه می‌رسد که این میزان برابر رشد سالانه ۳/۲۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ خواهد بود. با نگاهی به آینده، کارشناسان و تحلیلگران IDC انتظار دارند که در سال ۲۰۱۵ میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند به ۴/۱ میلیارد دستگاه برسد و به این ترتیب رشد سالانه ۲/۱۲ درصدی را تجربه کنند.
با این اوصاف است که روند رشد سالانه در این بازار کندتر می‌شود، تا جایی که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند با متوسط نرخ رشد سالانه 8/9 درصدی در فاصله سال‌های 2014 تا 2018، در نهایت در سال 2018 به 9/1 میلیارد دستگاه برسد. این در حالی است که میزان درآمد جهانی بازار موبایل‌های هوشمند، تصویری خشن و جدی‌تر دارد، چون روال طبیعی قیمت‌ها رو به کاهش است. حالا کارشناسان این موسسه بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که میزان درآمد جهانی این بازار در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 با متوسط نرخ رشد سالانه 2/4 درصدی رشد می‌کند.


«ملیسا چاو» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «تاثیر بازیگران نورسیده چینی بر بازار جهانی در روند کاهش قیمت‌ها کاملا مشهود است. در حالی که گوشی‌های موبایل پیشرفته و رده بالا تغییر چندانی نکرده‌اند، اما موبایل‌های هوشمند ارزان‌قیمت مشخصات سخت افزاری بهتری پیدا کرده‌اند. به این ترتیب بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند با صرف هزینه کمتر گوشی‌هایی با قابلیت‌های بهتر را در اختیار داشته باشند. اما بزرگ‌ترین سوال این است که قیمت موبایل‌های هوشمند چقدر پایین می‌رود؟»
در بازار جهانی، انتظار می‌رود موبایل‌های هوشمند با متوسط قیمت ۲۹۷ دلار در سال ۲۰۱۴ به فروش برسند و این قیمت در سال ۲۰۱۸ به ۲۴۱ دلار برسد. بازارهای در حال رشد مانند هندوستان شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار موبایل‌های هوشمند خودشان هستند، تا جایی که در این بازارها متوسط قیمت فروش موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴ به ۱۳۵ دلار رسیده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۲ دلار کاهش پیدا کند. در مقابل اما انتظار می‌رود متوسط قیمت فروش موبایل‌های هوشمند در بازارهای پیشرفته و بزرگ تغییر چندان چشمگیری را تجربه نکند و همزمان میزان صادرات هم افزایش قابل توجهی پیدا نکرده تا بیشتر درآمد بازار از نسل پرچمداران هر برند به‌دست بیاید.
در قلمرو سیستم عامل‌ها، موبایل‌های اندرویدی همچنان بیشترین میزان صادرات جهانی را به خودشان اختصاص داده‌اند در حالی که موبایل‌های اپل یا مبتنی بر سیستم‌عامل iOS بیشترین میزان رشد درآمد بازار را در اختیار دارند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2018 سیستم‌عامل اندروید کنترل 80 درصد از صادرات و 61 درصد از درآمد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار خواهد گرفت، در حالی که سیستم‌عامل iOS تا سال 2018 تنها 13 درصد از حجم صادرات و 34 درصد از درآمد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خودش اختصاص می‌دهد. با وجود حاکمیت اندروید بر میزان صادرات جهانی بازار موبایل‌های هوشمند، فرصت رقابتی چندانی برای حضور سیستم عامل‌های جدیدی مانند Tizen و Firefox وجود ندارد، مگر از نظر قیمت.
«رامون لیاموس» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «در حالی که حجم صادرات جهانی کاهش می‌یابد، انتظار می‌رود توجه بیشتری به روندهای رو به رشد بشود. اپل با گوشی‌های گران قیمتش می‌تواند امیدوار باشد که درآمد خوبی از این بخش به دست می‌آورد، در حالی که سهم بازارش رو به کاهش است. این در حالی است که سیستم عامل اندروید با استراتژی متن باز و ارزان قیمتش می‌تواند نفوذ بیشتری در بازارهای در حال رشد و توسعه پیدا کرده و به این ترتیب سهم بیشتری از بازار جهانی را در اختیار بگیرد.»