ادامه‌دهنده  راه گذشتگان؟

سونیتا سراب‌پور: تنها یک روز به انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مانده است. پنج‌شنبه ۱۷ مهر‌ماه روزی سرنوشت‌ساز برای اعضای این سازمان محسوب می‌شود. روزی که چهارمین دوره از انتخابات هیات‌مدیره سازمان نصر تهران برگزار می‌شود. همچون دوره گذشته برای جنب‌و‌جوش بین اعضای مختلف سازمان دو گروه ائتلافی شکل گرفته است. اولین گروه ائتلافی که پا به میدان رقابت انتخاباتی صنف گذاشت؛ یعنی «تبسم» افراد سرشناسی را از حوزه‌های مختلف دربرگرفته است، افرادی که شاید تا چند سال گذشته کمتر نامی از آنها و فعالیتشان در اخبار می‌شنیدیم. دومین ائتلاف که نام «اعتماد ۱۵» را برای خود انتخاب کرده‌اند نیز با قرار دادن نام اکثر اعضای گروه تبسم در لیست خود و چند نام دیگر می‌خواهند رقابتی در عین رفاقت ایجاد کنند. خبرهای رسیده و برخی اظهارات اعضای مختلف سازمان نصر تهران اما نشان می‌دهد که برخلاف نام که هر یک از ائتلاف‌ها برای خود انتخاب کرده‌اند، فعالیت‌های انتخاباتی آنها آنچنان که باید آرام و بدون حاشیه نیست.

کاندیداهایی برای دور چهارم

در این دوره از انتخابات ۴۳ نفر کاندیدا شده‌اند که از این تعداد، ۲۹ نفر از کاندیداها در شاخه شرکت‌ها، ۴نفر در شاخه فروشگاه‌ها، ۶نفر در شاخه مشاوران و سه نفر در شاخه بازرس وارد میدان رقابت می‌شوند تا در نهایت ۲۰نفر با کسب حداکثر آراء، سکان هدایت چهارمین دوره هیات‌مدیره سازمان نصر تهران را عهده‌دار شوند. این تعداد در روز‌های اول ثبت‌نام بیشتر بوده و به مرور زمان به تعداد منصرفان شرکت در انتخابات افزوده شده است، به طوری که در ابتدا ۳۷ نفر در شاخه شرکت‌ها، ۶ نفر در شاخه فروشگاه‌ها، ۷ نفر در شاخه مشاوران در این دوره ثبت‌نام کرده بودند. انصراف اعضای مختلف از این دور انتخابات دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد اما با بررسی اسامی کاندیدای این دوره انتخابات می‌توان این افراد را به سه گروه تقسیم کرد: گروه اول را افراد و شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که در هیچ‌یک از دوره‌های قبل شرکت نکرده بودند. به نظر می‌رسد که این افراد از فضای انتخابات برای شناخته شدن و گسترش فضای ارتباطات سازمانی خود استفاده می‌کنند. گروه دوم شامل شرکت‌ها و افراد باسابقه و به نوعی قدیمی صنف هستند که بعد از مدت‌ها دوری حالا به میدان برگشته و در پی احیای حقوق صنف رایانه‌ هستند. اما گروه سوم را همان افراد و شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که در حال حاضر نیز عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران هستند.

«آزاده داننده»، رئیس هیات مدیره سازمان نصر تهران، در آستانه انتخابات دور چهارم هیات مدیره با تاکید بر ساختار دموکراتیک انتخابات پیش رو و تغییرات در برگزاری این دوره می‌گوید: «از ابتدای امسال، هیات مدیره و دبیرخانه خود را برای این انتخابات، به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سازمان آماده کرده و زمینه لازم برای برگزاری یک رقابت پرشور، سالم و گسترده فراهم شده است. در این مسیر با تکیه بر اصول و ضوابط، دستورالعمل برگزاری پیش‌بینی شده است.» او تاکید می‌کند که بدون شک، شاهد برگزاری یک انتخابات ضابطه‌مند و مبتنی بر اصول دموکراتیک خواهیم بود.

از تبسم تا اعتماد

اعضای بخش خصوصی و مخصوصا اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تغییر دولت و شعارهای اعلام شده در راستای حمایت از فعالیت بخش خصوصی امید زیادی برای باز شدن فضای کاری خود پیدا کردند. شاید در همین راستا هم باشد که در این دور از انتخابات شاهد حضور افراد و نام‌هایی هستیم که در دوره‌ گذشته کمتر خبری از آنها شنیده‌ایم. بازگشت اعضای قدیمی سازمان نصر تهران در جریان این انتخابات به گفته آنها تنها به دلیل باز شدن فعالیت کاری‌شان در دولت تدبیر و امید بوده است. همچون دوره‌های گذشته برای انسجام بیشتر بین اعضای سازمان نصر تهران دو ائتلاف انتخاباتی تشکیل شده است. اولین ائتلاف «تبسم» نام دارد. تبسم از مخفف اهداف این ائتلاف یعنی توسعه پایدار، برناپروری، ساماندهی کسب‌و‌کار و مشارکت کسب‌و‌کار گرفته شده است. ائتلاف تبسم از ابتدای شهریور ماه توسط ناصر علی سعادت مدیرعامل شرکت‌ «ندارایانه» و عضو هیات مدیره دوره اول و باقر بحری رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های «آتنا» و «حامی» و گروه موسوم به «اتحاد ۱۵» در انتخابات قبل شکل گرفته است. به جز سعادت و بحری به عنوان کاندید شاخه شرکت‌ها، نام‌های افراد دیگر چون بهناز آریا از گروه «کهکشان مشاور ایمن»، ‌مجید صدری از خدمات ارتباطی رایتل، علیرضا پورنقشبند از فناوری رایانه نقش البرز، حسین غروی از انفورماتیک گستر، علی آذرکار از مهندسی پدیدپرداز، شاهین اکبریان طبری از چارگون، ‌علی توسلی از گروه نوین شبکه کنش (نوین نت)، شهاب جوانمردی از فناپ، اصغر رضانژاد از بهینه سازان ارتباطات و اطلاعات داناپژوه، محمد رضا کریمی بدرآبادی از پیشگامان توسعه ارتباطات، علیرضا محمودیان از مهندسی داده بان سامانه، حجت‌الله مسعودی از توسعه و تجارت رایانه خاورمیانه و آزاد معروفی از لاوان ارتباط در گروه شرکت‌ها حضور دارند. کاندیداهای شاخه فروشگاه‌ها نیز نام افرادی چون رضا سمیع‌زاده از مرکز اپل ایران، حسن بیگی از چک سیستم و پژمان زند نامدار از شبکه گستر دیده می‌شود. همچنین مهرداد ذوالفقاریان و آیدین عدالت نیز به عنوان کاندیدا در شاخه مشاوران معرفی شده‌اند. هدف از شکل‌گیری این گروه شکل‌دهی ائتلاف ائتلاف‌ها است به این معنی که اعضای این گروه از بین هر دو ائتلاف انتخابات قبلی (اتحاد۱۵ و پیشنهاد ۲۰) انتخاب شده‌اند. بنابراین، شیوه انتخاب اعضا در این گروه استفاده از نیروهایی است که در انتخابات قبلی در گروه‌های مختلف و غیر هم نظر بودند. اهداف و برنامه‌های ائتلاف تبسم به صورت کلی در سایت این گروه دیده می‌شود.

اما ائتلاف دوم که تقریبا می‌توان گفت در دقایق آخر ثبت‌نام کاندیداها شکل گرفته است «اعتماد۱۵» نام دارد. هسته مرکزی گروه اعتماد۱۵، می‌گویند که با هدف تقویت اعتماد و انسجام صنفی و تاکید بر شایسته سالاری، کاندیداهای خود را معرفی کرده‌اند. نکته جالب در خصوص ائتلاف اعتماد ۱۵ این است که نام نیمی از اسامی ائتلاف تبسم در لیست کاندیداهای آنها نظیر ناصر علی سعادت، باقر بحری،‌ آزاد معروفی، شهاب جوانمردی، آیدین عدالت و علیرضا پورنقشبند نیز دیده می‌شود. بسیاری شکل‌گیری گروه اعتماد ۱۵ را با کاندیداهای مشابه، به بیرون از نام افرادی از لیست تبسم ارتباط می‌‌دهند.

اما اعضای گروه اعتماد ۱۵ در شاخه شرکت‌ها را حمید بابادینیا از گیلاس کامپیوتر، منصور شاکری فرد از سرور رایانه، آزاد معروفی از لاوان ارتباط، مهراد سیجانی از شرکت مهندسی فراکارانت، علیرضا صالحی از دیده بان ایماتدبیر، سادینا آبائی از سیمرغ سامانه تهران، مازیار گنجه‌ای از کاریار ارقام و مسعود‌هاشمی از فناوری اطلاعات داده‌بان آریا تشکیل می‌دهند. در شاخه فروشگاه‌ها نیز افرادی چون غلامرضا فخری و پژمان زند نامدار به‌عنوان نامزد دیده می‌شوند. همچنین آیدین عدالت و اکبر احمدی نیز کاندیدا در بخش مشاوران ائتلاف اعتماد ۱۵ هستند.

اعضای منصرف شده، کمبود افراد توانمند

هر انتخاباتی برای خود حاشیه‌های گوناگونی دارد. انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. حرف و حدیث‌های مختلف درخصوص انتخاب اعضای این دو ائتلاف و درنتیجه منصرف شدن برخی افراد و شرکت‌ها از ثبت‌نام در لیست کاندیداها از جمله حاشیه‌های انتخابات دورچهارم هیات مدیره سازمان نصر تهران است. تاکنون افراد مختلفی که اقدام به ثبت‌نام در این دوره کرده‌اند، یا در فکر ثبت‌نام در این دوره انتخابات بوده‌اند از تصمیم خود صرف‌نظر کرده‌اند. فرهاد الیشایی، غلامرضا فخری و شاهرخ انوشیروانی از جمله کسانی هستند که انصراف خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرده‌اند. شاهرخ انوشیروانی با انتقاد از شکل‌گیری ائتلاف تبسم از کاندیداها خواسته بود که به‌جای عضویت در ائتلاف، خود به‌صورت مستقل عمل کرده و به برنامه‌های خود تکیه کنند. وی معتقد است که وجود گروه‌های ائتلافی مانع شکل‌گیری صحیح انتخابات می‌شود و لابی‌سازی را گسترش می‌دهد همچنین این روش عملکرد سازمان نصر را همچون دوره‌های گذشته با شکست مواجه می‌کند.

منتقدان به شکل‌گیری ائتلاف‌هایی با کاندیدای مشابه اعلام می‌کنند که یکی از دلایلی که می‌توان نام افراد مشابه را در دو ائتلاف دید به خاطر کمبود افراد توانمند در این حوزه است. افرادی که به دلیل شکست‌ها و مشکلات گذشته و برخی تجربیات منفی کار صنفی دیگر حاضر نیستند مجددا به این حوزه وارد شوند. یکی از اعضای سازمان نصر که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص می‌گوید: «بسیاری از اعضایی که هم‌اکنون ائتلاف اعتماد ۱۵ را تشکیل داده‌اند در دقیقه ۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند و فقط به این خاطر که احساس کردند اگر تنها افراد گروه تبسم در این بخش فعال باشند مشکلات بیشتر از گذشته خواهد شد.»

این عضو سازمان نصر اعلام می‌کند که قبل از ثبت‌نام در انتخابات اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده‌ای صورت نمی‌گیرد و از افراد بزرگ دعوت به همکاری هم نمی‌شود، طبیعی است که در نهایت در زمان انتخابات با کمبود کاندیدا روبه‌رو شویم. همین شرایط باعث می‌شود تنها عده‌ای دست به تلاش بزنند؛ افرادی را با مذاکره دعوت به ثبت‌نام کنند و ائتلافی تشکیل دهند.

در همین زمینه فرهاد الیشایی، مدیرعامل شرکت «شماران سیستم»، یکی از منصرفان ثبت‌نام در دور چهارم انتخابات هیات مدیره سازمان نصر تهران در خصوص دلیل انصراف خود می‌گوید: «برای انتخابات باید زودتر اقدام می‌کردیم و حداقل گروهی را تشکیل می‌دادیم که من به‌شخصه خود را برای شرکت در انتخابات آماده نکرده بودم؛ اما درنهایت فکر کردم که می‌توان در گروه‌های حاضر کاندیدا شد؛ اما متاسفانه متوجه شدم که این گروه‌ها پتانسیل لازم برای انجام کار صنفی و رسیدن به اهداف مد نظر صنف را ندارند. امیدوارم که اشتباه فکر کنم اما احساس می‌کنم که این دوستان نیز ادامه‌دهنده راه دوستان قبلی در صنف هستند.» وی در ادامه می‌افزاید: «برای تشکیل یک گروه منسجم چندین کاندیدا به ائتلاف تبسم معرفی کردم که به هیچ وجه این افراد مورد قبول و پذیرش اعضا قرار نگرفت در نهایت وقتی دیدم که با این شرایط در اقلیت قرار می‌گیرم و فضای کاری مناسبی هم وجود نخواهد داشت تصمیم به انصراف گرفتم.» وی تاکید می‌کند که قبل از ثبت‌نام در این دوره انتخابات بارها اعلام کرده است که برای عضویت در هیات مدیره یک عضو ساده و غیر فعال نخواهد بود چرا که سازمان نیازمند یک تحول بزرگ و جدید است. الیشایی تاکید می‌کند که همه کاندیداها حرف از تغییر می‌زنند اما در واقع با فعالیت‌هایشان نشان می‌دهند که ادامه‌دهنده راه گذشتگان هستند. که این ادعا با گزینش کاندیداهای ائتلاف‌ها کاملا ثابت می‌شود. الیشایی تاکید می‌کند که سازمان نصر نیاز به یک خانه تکانی اساسی در باورها و حرکت‌های خود دارد. او با انتقاد به اینکه اساس سازمان نصر برای حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزاری شکل گرفته اما در ائتلاف‌های انتخاباتی این دور کمتر کاندیدای نرم‌افزاری دیده می‌شود می‌افزاید: ‌«به‌رغم تاکیدی که دوستان برای داشتن کاندیدای برابری در هر بخش داشته‌اند اما عملا خودشان دست به انتخاب افراد زدند و اجازه انتخاب به نمایندگان هر بخش را ندادند.» او عدم عضویت در ائتلاف اعتماد ۱۵ را نیز به مشابه بودن کاندیداها ارتباط داده و می‌گوید: «خیلی این دو گروه تفاوت ندارند و تفاوت در آدم‌ها است. آدم‌هایی که اعتقاد به برنامه ندارند و تا کنون برنامه منسجمی نیز برای صنف ارائه نکرده‌اند.» به باور وی در هر دو گروه تلاش شد افرادی تحت برند انتخاب شوند نه آدم‌هایی با توجه به برنامه و اهداف برای صنف.

اما در مقابل این انتقادات باقر بحری از کاندیداهای ائتلاف تبسم می‌گوید: «ما پیشنهاد‌های زیادی را به ایشان اعلام کرده‌ایم. در جلسات اولیه با آقای الیشایی ایشان معتقد بودند باید افراد یکدست متخصص کاندیدا شوند که ما هم این را قبول داریم اما با لیستی که ما تهیه کردیم که شامل طیف‌های مختلف حوزه ICT بودند مخالفت کردند. که باز هم ما به این نظر احترام گذاشته و از ایشان درخواست یک لیست پیشنهادی کردیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ایشان ۸ کاندیدا از طرف نرم‌افزاری را در لیست پیشنهادی خود گذاشتند که این میزان کاندیدا از یک صنف واقعا زیاد و باعث ضعف در دیگر بخش‌ها می‌شود و کاملا طبیعی است که نمی‌توان این لیست پیشنهادی را قبول کرد.» بحری تاکید می‌کند افراد مختلف نظرهای اینچنینی داشتند و دوست داشتند نمایندگان زیادی را از حوزه فعالیت خود در ائتلاف بگنجانند اما این شرایط راه گروه را از اهدافش دور می‌کند. او تصریح می‌کند که گروه تبسم تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک نقطه تفاهم با افراد مختلف به کار گرفته است. وی در خصوص عدم اعلام برنامه از سوی ائتلاف تبسم نیز می‌گوید: «برنامه به این دلیل اعلام نشده برای اینکه ما اول آدم را انتخاب نکردیم تا بعد این انتخاب آنها بیایند ثبت‌نام کنند و بگوییم همینی که هست. ما به جز هسته اصلی ائتلاف «تبسم» اجازه ثبت‌نام به همه افراد را دادیم تا بعد از بین آنها افرادی را به گروه ائتلافی خود دعوت

کنیم.»

وی حضور اعضای قدیمی در این انتخابات را به تغییر شرایط کسب‌و‌کار با روی کار آمدن دولت یازدهم ارتباط می‌دهد و اعلام می‌کند که در حال حاضر آنقدر امید و انگیزه در صنف ایجاد شده که اکثر اعضا تمایل به بازگشت و شروع کار صنفی داشته‌اند. او این شرایط را یک فرصت برای بازگرداندن صنف رایانه به جایگاه اصلی می‌داند.