پژوهش صورت گرفته توسط محققان ‌آلمانی نشان می‌دهد، چک کردن ایمیل‌های کاری در منزل یا تماس گرفتن با مدیر محل کار در تعطیلات آخر هفته، سلامت فرد را به‌شدت تهدید می‌کند. به گزارش «ایسنا»، افرادی که خارج از ساعت اداری یا در تعطیلات پایان هفته نیز کار می‌کنند، بیشتر از مشکلاتی مانند بی‌خوابی، سردرد، خستگی، اضطراب و مشکلات معده شکایت می‌کنند. مشکلات عضلانی و قلبی- عروقی نیز با کار کردن خارج از ساعات اداری در ارتباط است. به گفته محققان، پیشرفت‌های فناوری باعث ایجاد فرهنگ «همیشه در دسترس بودن» شده است که فشار مداومی را بر کارمندان خارج از ساعات اداری و حتی در تعطیلات وارد می‌کند. داشتن یک زمان کاملا آزاد و بدون مشغله محیط اداری به بازیابی توان ازدست‌رفته کارمندان در طول روز منجر می‌شود.

مرکز تحقیقات روانشناسی کار، صنعت و سازمان در اولدن‌بورگ آلمان دو مطالعه گسترده در سراسر اروپا بر روی ۵۷ هزار کارمند انجام داد. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، نیمی از این افراد خارج از ساعت اداری نیز کار می‌کنند که این مساله ناشی از تسهیل دسترسی به اسناد و مدارک اداری بر روی تلفن همراه یا تبلت است.

دکتر «آنا آرلینگهاوس» متخصص بهداشت عمومی تاکید کرد: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند رایانه، لپ‌تاپ، تلفن همراه و تبلت دارای منافع و مضرات مختلفی هستند که یکی از مشکلات اصلی، همیشه در دسترس بودن است. به گفته «آرلینگهاوس»، زمان آزاد باید به معنای واقعی زمان آزاد باشد، چرا که اضافه‌کاری خارج از ساعت اداری در منزل می‌تواند سلامت فرد را تهدید کند.

مطالعه دیگری که سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Pixmania انجام شد نیز نشان می‌دهد که دسترسی به تلفن همراه، دو ساعت به ساعات کاری روزانه کارمندان افزوده است؛ بیش از ۹۰ درصد کارمندان قادر به چک کردن ایمیل بر روی تلفن همراه هستند که یک‌سوم آنها تا

۲۰ بار در روز ایمیل خود را چک می‌کنند.

برخی از شرکت‌های بزرگ جهان برای حفظ سلامتی کارمندان خود، تغییراتی را در الگوی استفاده از این فناوری‌ها ایجاد کرده‌اند؛ به‌طور مثال شرکت خودروسازی دایملر آلمان ماه گذشته نرم‌افزاری را روی رایانه ۱۰۰ هزار کارمند خود نصب کرد که به‌صورت خودکار ایمیل‌های آنها را در تعطیلات پاک می‌کند. هدف از این کار، دادن زمان کافی برای استراحت به کارمندان در تعطیلات عنوان شده است.

شرکت Telekom آلمان نیز ارسال ایمیل به کارمندان خود را در پایان ساعت اداری، تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی متوقف کرده است. شرکت خودروسازی فولکس‌واگن نیز از سال ۲۰۱۱ ارسال ایمیل به کارمندان خود را پس از ساعت اداری متوقف کرده است.