دنیای‌اقتصاد: تبلت‌ها در سال‌های اخیر یکی از پرطرفدارترین محصولات دیجیتال شخصی در بازارهای جهانی بوده‌اند و به همین دلیل حتی بازار محصولاتی مانند کامپیوترهای شخصی را تحت تاثیر خودشان قرار داده و به رکود کشانده‌اند. رونق بازار تبلت باعث شده است که محصولات و مدل‌های مختلف و متنوعی از سوی شرکت‌های تولیدکننده به این بازار عرضه شوند تا هرکدام سهمی از این بازار داغ را به خودشان اختصاص دهند. این در حالی است که این روند عرضه محصولات متنوع به بازار جهانی انواع تبلت باعث شده است که این بازار به تدریج رو به اشباع بگذارد. با این اوصاف و به دنبال دومین فصل متوالی کاهش نسبی تقاضا در بازار جهانی تبلت‌ها و به‌خصوص تبلت‌های دو منظوره هیبریدی، کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی خودشان از صادرات جهانی این بازار را کاهش داده‌اند. براساس آخرین و جدیدترین گزارش منتشر شده ازسوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی تبلت‌های هیبریدی (تبلت- نوت‌بوک) تا پایان سال ۲۰۱۴ به ۱/۲۳۳ میلیون دستگاه برسد تا به این ترتیب رشد سالانه ۵/۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۳ تجربه کند. این در حالی است که کارشناسان این موسسه تحقیقاتی قبلا پیش‌بینی کرده بودند که میزان رشد سالانه بازار جهانی تبلت‌های هیبریدی در پایان سال ۲۰۱۴ برابر ۱/۱۲ درصد باشد.

«جین فیلیپ بوچارد» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «با نگاهی به چشم‌انداز جهانی این بازار به راحتی می‌توان گفت که روند رشد بازار جهانی انواع تبلت رو به کاهش گذاشته است. با این حال اما وقتی ما به بررسی بازار این محصولات در مناطق مختلف جهانی می‌پردازیم، متوجه می‌شویم که همچنان تقاضا و رغبت خوبی برای خرید این نوع محصولات در بعضی از نقاط دنیا وجود دارد. درحالی‌که بازارهای بزرگ و پیشرفته مانند آمریکای شمالی و اروپای غربی روند رشد ثابتی را در سال ۲۰۱۴ دنبال می‌کنند، بازار دیگر مناطق دنیا در همین دوره زمانی رشد سالانه ۱۲ درصدی را برای خودشان به ثبت خواهند رساند.»

کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC پیش‌بینی می‌کنند که فشار قیمتی روی تبلت‌های با صفحه نمایش کوچک‌تر (کمتر از ۸ اینچ) و رشد استفاده از تبلت‌ها در بازارهای در حال رشد و توسعه به کاهش متوسط قیمت فروش این محصولات منجر شود. درحالی‌که متوسط قیمت فروش تبلت‌ها در سال ۲۰۱۴ در بازارهای پیشرفته به دنبال تمایل به خرید تبلت‌های بزرگ‌تر و مجهز به سیم‌کارت روی قیمت ۳۷۳ دلار ثابت مانده، متوسط قیمت فروش تبلت در دیگر مناطق دنیا در این سال به ۳۰۲ دلار کاهش یافته است تا نشان از کاهش سالانه ۱۰ درصدی داشته باشد.

با افزایش میزان تقاضا برای خرید و استفاده از انواع تبلت در بازارهای در حال توسعه مانند کشورهای آسیایی، مشخص شده است که تبلت‌های مجهز به سیم‌کارت و قابلیت برقراری تماس صوتی در این مناطق طرفداران زیادی داشته و در فصل دوم سال ۲۰۱۴ رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب میزان صادرات و فروش جهانی این تبلت‌های مجهز به سیم‌کارت در فصل دوم سال جاری میلادی رشد سالانه ۶۰ درصدی را در بازارهای در حال توسعه تجربه کرده است. این روند نشان می‌دهد کاربران نهایی در این مناطق به دنبال یک دستگاه واحد هستند که بتواند تمام نیازهای آنها برای ارتباطات صوتی و کاربردهای چندرسانه‌ای را مرتفع کند و این دستگاه واحد یک تبلت است، نه یک موبایل هوشمند. «جیتش عبرانی» یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «ما انتظار داریم صرف‌نظر از بازار‌های بزرگ و پیشرفته که به دنبال اشباع شدن حالا روند رشد ثابتی را دنبال می‌کنند، بازار دیگر مناطق دنیا بیشترین حجم صادرات جهانی تبلت‌ها را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که در مورد هزینه صرف شده برای خرید انواع تبلت، دستگاه‌هایی با اندازه متوسط و بزرگ در بازارهای پیشرفته‌ای مانند آمریکای شمالی و اروپای غربی همچنان بیشترین درآمدزایی را در این بازار دارند.»

کاهش روند رشد بازار تبلت‌ها

کاهش روند رشد بازار تبلت‌ها