موبنا: تحقیقات نشان داده که دستگاه‏های موبایل باعث از بین رفتن احساسات و عواطف میان انسان‏ها شده است. براساس تحقیقاتی که توسط دانشمندان UCLA انجام شده، دستگاه‏های دیجیتالی مثل گوشی‏های موبایل روی روابط اجتماعی کودکان تاثیر گذاشته و باعث شده که کمتر با هم ارتباطات رودررو داشته باشند.

بر این اساس محققان دانشگاه UCLA، دانش‏آموزان کلاس ششم را به مدت پنج روز مورد آزمایش قرار دادند و در این مدت اجازه استفاده از گوشی‏های هوشمند، تلویزیون و دیگر دستگاه‏های دیجیتالی را به آنها ندادند.

در این آزمایش، مدت زمان دور نگه داشتن دانش‌آموزان از ابزارهای الکترونیکی افزایش یافت و به مدت یک ماه دانش‌آموزان را مجبور کردند در محیطی دور از خانه و در کنار هم زندگی کنند.

در روزهای ابتدایی مشکلاتی بین آنها به وجود آمد و بیشتر با هم مجادله می‏کردند.

در این مدت تصاویر ویدئویی و عکس‏هایی از آنها گرفته شد، تا احساسات آنها مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس از هر فرد ۴۸ تصویر از صورت آنها در حالت خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت و ترس گرفته شد. برای آنها فیلم‏های عاطفی نمایش داده شد و بر این اساس هنگام تماشای فیلم از صورت آنها عکسبرداری شد.

تصاویری که روزهای اول از آنها گرفته شد با تصاویر روزهای آخر خیلی متفاوت بود، دانش‌آموزان احساسی‏تر و عاطفی‏تر شده بودند.

بر این اساس دانشمندان معتقدند، استفاده از دستگاه‏های دیجیتالی مثل تلفن‏های همراه باعث کاهش عواطف و احساسات می‏شود و کم‏کم باعث از دست دادن توانایی درک احساسات میان افراد خواهد شد.

همچنین تعاملات اجتماعی افراد در نتیجه استفاده از دستگاه‏های موبایل با مشکل روبه‏رو می‏شود به طوری که گاهی افراد قادر به ابراز علاقه یا احساسات خود نیستند.