ضررهای مالی و جانی شارژرهای تقلبی آی‌فون

آی‌تی ایران: اپل همواره با مشکلاتی پیرامون شارژ گوشی‌های آی‌فون همراه بوده است. چندی پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه در چین، کسانی که از شارژرهای تقلبی و ارزان‌قیمت استفاده می‌کردند به‌دلیل گرم شدن شدید سیم و ایجاد تناوب در جریان برق و در نهایت برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند. در پی انتشار این خبر گروه‌های زیادی سعی کردند جلوی تولید این شارژرها را بگیرند.

اخیرا Mendmyi یک شرکت کمبریجی که فعالیتش شناسایی و حل مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری IOS است، مشکل جدیدی را شناسایی کرده است. به گفته این شرکت اگر برای شارژ گوشی آی‌فون۵ خود از شارژر و سیم تقلبی استفاده کنید قطعه سخت‌افزاری که وظیفه فعالیت‌های درگاه USB را برعهده دارد، به مرور زمان آسیب می‌بیند.

این شرکت در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد در زمان استفاده از این شارژرها، آی‌سی U۲ در مادربورد آی‌فون۵ که وظیفه کنترل دکمه Sleep/Wake و شارژ کردن گوشی و همچنین عملکرد درگاه USB را دارد (که درست در زیر تراشه A۶ دارد) به مرور زمان خراب می‌شود. در ابتدای آسیب‌دیدگی وقتی شارژ گوشی به‌طور کامل خالی شود، هنگام وصل کردن شارژر مدت زیادی طول می‌کشد تا آیکون اپل روی صفحه ظاهر شود و گوشی شروع به شارژ شدن کند. وقتی این مدار به‌طور کامل خراب شود گوشی حتی یک درصد هم شارژ نمی‌شود. این شارژرها برخلاف مدل اصلی‌شان قادر به تنظیم ولتاژ و جریان به‌طور درست نیستند و گرمای شدیدی در مدار تولید می‌کنند که در نهایت منجر به آسیب آن مدار می‌شود. Mendmyi همچنین بیان کرده است علت خرابی U۲-IC در اغلب گوشی‌هایی که برای تعمیر نزد این شرکت آورده شده‌اند، استفاده از شارژرهای تقلبی بوده است.

با توجه به اطلاعات موجود در سایت اپل هزینه شارژر اورجینال فقط ۱۹ دلار است درحالی که Mendmyi گفته است هزینه تعمیر این مدار ۶۶ پوند یا همان ۵۵/۱۱۲ دلار است. همچنین قیمت شارژرهای تقلبی تا ۳ دلار هم اعلام شده که در مقایسه با قیمت شارژرهای اورجینال یا تعمیر U۲-IC استفاده از آن، چندان هم وسوسه‌کننده نیست.