دنیای‌اقتصاد: ابزارهای هوشمند در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل بازار آنها رونق خوبی هم گرفته است. به این ترتیب است که موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها در این سال‌ها حسابی در میان کاربران سراسر جهان به محبوبیت رسیده‌اند و در نهایت، جایگزین کامپیوترهای رومیزی و قدیمی یا موبایل‌های معمولی می‌شوند. این روند باعث شده است که بازار ابزارهای هوشمند با قابلیت ارتباط اینترنتی در جهان رشد چشمگیری را تجربه کند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه هم این موضوع را تایید کرده و نشان می‌دهد که بازار جهانی ابزارهای هوشمند اینترنتی با رشد سالانه ۶/۱۵ درصدی در پایان سال ۲۰۱۴ به حجم صادرات جهانی ۸/۱ میلیارد دستگاه خواهد رسید.

در این میان همان‌طور که انتظار می‌رود، موبایل‌های هوشمند بیشترین سهم از رشد بازار جهانی ابزارهای هوشمند اینترنتی را به خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که کامپیوترهای شخصی قابل حمل و تبلت‌ها در فصل اول سال جاری میلادی با کاهش نسبی میزان تقاضا در بازار جهانی رو به رو شده‌اند و به همین دلیل فروش کمتری را هم نسبت به موبایل‌های هوشمند تجربه کرده‌اند. حالا کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات جهانی ابزارهای هوشمند اینترنتی تا سال ۲۰۱۸ میلادی به حجم ۴/۲ میلیارد دستگاه خواهد رسید.

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران IDC در این زمینه می‌گوید: «اکوسیستم پرطرفدار محصولات دیجیتال شخصی هوشمند اپل با سیستم‌عامل iOS و لپ‌تاپ‌های مک از طرفی و محصولات هوشمند جدید مایکروسافت با رابط کاربری مدرن‌شان از طرف دیگر، نشان می‌دهد بازار ابزارهای هوشمند اینترنت به سرعت رشد کرده و توسعه یافته است تا بتواند سلایق مختلف در این بازار را راضی کند. این روند نشان می‌دهد ما در یک دنیای دیجیتال مبتنی بر ابزارهای هوشمند قابل حمل زندگی می‌کنیم که به تدریج تمام زندگی روزمره ما را هم تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که موبایل‌های هوشمند به اولین و در دسترس‌ترین ابزار کامپیوتر در اختیار افراد تبدیل شده‌اند، کامپیوترهای شخصی حالا به شکل یک ابزار جانبی و ثانویه برای کاربران به حساب می‌آیند.»

حالا کارشناسان موسسه IDC انتظار دارند صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در مقایسه با کامپیوترهای شخصی تا سال ۲۰۱۸ به نسبت ۶ به ۱ دستگاه برسد. موبایل‌های هوشمند به سرعت در حال رشد هستند و بازار داغی را هم به وجود آورده‌اند تا جایی که شرکت‌های تولیدکننده بزرگ در این بازار به دنبال مشتری‌های جدید در بازارهای نه‌چندان بزرگ و شناخته شده هستند. با این اوصاف است که موسسه IDC پیش‌بینی کرده است که بازار موبایل‌های هوشمند اندرویدی ارزان‌قیمت رشد قابل توجه دو رقمی را تجربه کنند که بیشترین سهم این رشد در بازار کشورهای در حال توسعه مانند چین، هند و برزیل رقم می‌خورد. این در حالی است که بازارهای توسعه یافته و پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپای غربی روند کند رشد را در بازار موبایل‌های هوشمند تجربه می‌کنند، تا جایی که حتی کارشناسان انتظار دارند میزان رشد این بازار در این کشورها تا عدد یک رقمی هم برسد. «تام مینلی» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «موبایل‌های هوشمند اندرویدی ارزان قیمت بیشترین سهم رشد بازار جهانی کل ابزارهای هوشمند اینترنتی را در سال‌های آینده به خود اختصاص خواهند داد. نفوذ و رشد موبایل‌های هوشمند ارزان‌قیمت می‌تواند به‌تدریج باعث کاهش متوسط قیمت فروش ابزارهای هوشمند اینترنت در سطح جهان بشود.

به این ترتیب است که پیش‌بینی کرده‌ایم سهم ابزارهای هوشمند اینترنتی با قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۴۳ درصد در سال ۲۰۱۸ برسد. این در حالی است که سهم ابزارهای هوشمند اینترنت با قیمتی بیش از ۵۰۰ دلار از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱/۲۱ درصد در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید.»

رشد بازار ابزارهای هوشمند ارزان‌قیمت

رشد بازار ابزارهای هوشمند ارزان‌قیمت