دنیای‌اقتصاد: هرچند پرینترهای سه‌بُعدی این روزها بازار را به خود مشغول کرده‌اند، اما همچنان به خاطر قیمت بالای آنها پرینترهای قدیمی و معمولی در کنار دستگاه‌های چند منظوره هاردکپی مانند اسکنر، فتوکپی و فاکس طرفداران خاص خود را دارند. درست به همین دلیل هم هست که تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی محصولات هاردکپی روند رشد خود را همچنان حفظ کرده است.

این تحقیقات که اخیرا توسط موسسه IDC انجام و منتشر شده است نشان می‌دهد که بازار جهانی محصولات هاردکپی برای سومین فصل متوالی در فصل اول سال ۲۰۱۴ هم شاهد رشد بوده است. میزان صادرات جهانی این محصولات در اولین فصل از سال ۲۰۱۴ با رشد سالانه ۱/۲ درصدی به ۴/۲۶ میلیون دستگاه رسیده است.

در میان کشورها و مناطق مختلف دنیا، دو منطقه آسیای پاسیفیک و اروپای غربی به ترتیب با رشد سالانه ۵/۵ و ۱/۷ درصدی بیشترین رشد سالانه را تجربه کرده‌اند و در نهایت میزان صادرات آنها به ترتیب به ۷/۷ و ۴/۵ میلیون دستگاه رسیده است.

از میان پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی محصولات هاردکپی سه شرکت

HP، Epson و Brother بیشترین رشد سالانه را در فصل اول سال ۲۰۱۴ برای خود به ثبت رسانده‌اند.

شرکت HP که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات هاردکپی در جهان است، به دنبال طرح Ink Advantage خودش برای مشتریان نهایی که در آن تخفیفات ویژه برای این مشتریان ارائه می‌شود، توانسته است که فروش خوبی به‌دست بیاورد و سهم خود از بازار را افزایش بدهد. رکورد رشد سالانه شرکت Epson هم به دنبال افزایش تولید و عرضه پرینترهای چندمنظوره در بازار رقم خورده است.

در بازار پرینترهای لیزری شرکت بزرگ Ricoh برای اولین بار توانست در صدر فهرست تولیدکنندگان برتر این بازار قرار بگیرد. این شرکت توانسته بیشترین سهم بازار پرینترهای لیزری را در دو منطقه بزرگ آسیای پاسیفیک و منطقه EMEA شامل اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا به‌دست آورده است. رشد سالانه ۸/۹ درصدی این شرکت در بازار پرینترهای لیزری باعث شده است که Ricoh تلاش بیشتری برای حضور قدرتمند در بازار پرینترهای چند منظوره رنگی بکند. «پونگ هانگ» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «ما قبلا هم پیش‌بینی کرده بودیم که سال ۲۰۱۴ سال رشد و افزایش فروش در بازار جهانی محصولات هاردکپی خواهد بود. در واقع بازار این محصولات به دنبال افزایش تقاضا در بازارهای تجاری و صنعتی مانند بخش‌های عمومی، مالی، قانون‌گذاری، دولتی، سلامت و درمان در سال جاری میلادی رشد می‌کند.»

در این بازار پرینترهای جوهر افشان با از دست دادن سهم بازار خود به انواع لیزری در فصل اول سال ۲۰۱۴ سهم ۴/۵۸ درصدی از کل صادرات جهانی پرینترها را به خود اختصاص داده‌اند که این رقم در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۱۳ کاهش ۳ درصدی پیدا کرده است.

این در حالی است که پرینترهای لیزری با افزایش فصلی ۴ درصدی در فصل اول سال ۲۰۱۴ سهم ۳۸ درصدی از بازار جهانی محصولات هاردکپی را در اختیار گرفته‌اند.

تقریبا بازار تمام مناطق جهان شاهد رشد در بازار پرینترهای لیزری بوده‌اند و در این میان منطقه اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا با رشد ۶/۱۶ درصدی بیشترین رشد سالانه را در این بازار به خود اختصاص

داده است. دستگاه‌های تک رنگ لیزری با صادرات جهانی ۸ میلیون دستگاهی در فصل اول سال ۲۰۱۴ سهم ۱/۸۰ درصدی از این بازار را در اختیار گرفته‌اند و در نهایت رشد سالانه ۶/۲ درصدی را برای خود به ثبت

رسانده‌اند.

در مقابل دستگاه‌های لیزری رنگی با رشد سالانه ۹/۸ درصدی و صادرات جهانی بیش از ۲ میلیون دستگاهی، سهم ۹/۱۹ درصدی از بازار جهانی محصولات هاردکپی را در اختیار دارند.

ادامه روند ثابت رشد در بازار جهانی پرینتر

ادامه روند ثابت رشد در بازار جهانی پرینتر