وایبر و واتس‌آپ فعلا فیلتر نمی‌شوند
دنیای اقتصاد - دو روز پس از اختلال شدید در نرم‌افزار وایبر، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی از تعویق در فیلترشدن وایبر و واتس‌ آپ خبر داد.
این دو نرم‌افزار محبوب پس از فیلتر شدن نرم‌افزار ویچت در اوایل دی ماه امسال مورد توجه کمیته تعیین مصادیق قرار گرفت، اما بر اساس آنچه دبیر این کارگروه مهلت برای تقویت نرم‌افزارهای داخلی نامیده فیلترینگ این نرم‌افزارها به تعویق افتاده است.
به‌رغم این موضوع کاربران ایرانی وایبر همچنان در دسترسی به این نرم‌افزار با مشکلات زیادی رو به رو هستند و مشخص نیست اگر هنوز این نرم‌افزار مورد فیلتر قرار نگرفته، چرا مشکلات فنی آن پابرجا است.
عبدالصمد خرم‌آبادی که این روزها نامش در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها است در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفته با تقویت نرم‌افزارهای مشابه داخلی و در صورتی که نرم‌افزارهای داخلی بتوانند نیازهای ارتباطی مردم را تامین کنند موضوع فیلتر نرم‌افزارهای خارجی مجددا توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. خرم‌آبادی در صحبت‌های خود به وی‌چت نرم‌افزاری که اخیرا فیلتر شده اشاره می‌کند و می‌گوید: این نرم‌افزار ارتباط صوتی، تصویری و متنی برای کاربران فراهم می‌کند و در بعضی مواقع محتواهای مجرمانه بسیاری رد و بدل می‌کنند که ما به دلیل خارجی بودن این نرم‌افزارها امکان انجام وظایف قانونی را نداریم.
به گفته وی نرم‌افزارهای داخلی فراوانی شبیه وی‌چت در کشور وجود دارند و مسوولان باید تمام تلاش خود را برای تقویت و ارتقای کیفیت این نرم‌افزارها به کار می‌گیرند.
این کار برای آن است که این نرم‌افزارها بتوانند نیازهای داخلی و خارجی کاربران را تامین کنند؛ در این صورت دیگر نیازی به نرم‌افزارهای پرخطر خارجی شبیه «وی چت»
نخواهیم داشت.
وی بار دیگر موضوع جاسوسی این نرم‌افزارها را مورد توجه قرار داد و گفت: اکثر سرویس‌های موبایل همچون تانگو، وایبر و وی‌چت این قابلیت را دارند که اطلاعات کشور ما را که در بین کاربران رد و بدل می‌شود، جمع آوری و تحلیل کنند و در اختیار بیگانگان قرار دهند.
خرم‌آبادی حتی پا را از این فراتر گذاشت و گفت هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد، ارتباط بین شهروندانش در بستر امکانات خارجی انجام شود.
خرم‌آبادی در حالی بر فیلتر شدن همه سایت‌های خارجی و اپلیکیشن‌های موبایل اصرار می‌کند که کارشناسان معتقدند فیلترینگ سختگیرانه پاسخگوی نیازهای مردم نیست، ضمن اینکه استفاده گسترده از ابزارهای فیلترشکن نشان‌دهنده این است که اصرار بر فیلترینگ در جهانی که به سمت تکنولوژی‌های ارتباطی پیش می‌رود روش کارآمدی نبوده است. دایره مخالفت‌ها با موج فیلترهای اخیر به مسوولان غیردولتی هم کشیده شده است.
در تازه‌ترین اظهار نظر سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی با فیلترینگ اینستاگرام و وی‌چت مخالفت کرد و گفت: ما مخالف آن هستیم که در مواجهه و رویارویی با یک مشکل، بلافاصله صورت مساله را پاک کنیم، بلکه معتقدیم باید راهکاری اندیشیده شود تا تنها قسمت‌های مضر فیلتر شود و مردم از قسمت‌های مفید برنامه استفاده کنند.
فیلتر شدن نرم‌افزارهایی چون وی‌چت و اختلال شدید طی روزهای اخیر در وایبر اعتراض بسیاری از کاربران اینترنتی را هم به همراه داشته است. بسیاری از این انتقادات به سمت دولت و مسوولان وزارت ارتباطات است که عملا خود را از دایره پاسخگویی و پذیرش مسوولیت در این باره کنار کشیده‌اند.
هر چند در مواردی برخی از وزرا مثل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود از فیسبوک، وی‌چت و آزادی شبکه‌های اجتماعی دفاع کرده‌اند، اما در عمل بسیاری وعده‌های دولت در خصوص شبکه‌های اجتماعی و رفع اختلالات اینترنتی عملی نشده و حتی از وعده‌های داده شده نیز عقب‌تر رفته است.
برخی تحلیلگران معتقدند، وزارت ارتباطات عملا از خود رفع مسوولیت کرده است.
وزیر ارتباطات که تنها پس از چند انتقاد درباره حضورش در فیسبوک بلافاصله در شبکه‌های داخلی عضو شد هر بار که با سوال درباره فیلترینگ مواجه می‌شود می‌گوید که موضوع به وی و وزارتخانه‌اش ربطی ندارد.
وزیری که پیش‌تر به دلیل نزدیکی‌اش به رییس‌جمهور پیش‌بینی می‌شد روش‌های برنده‌تر و کارآمدتری را در پیش بگیرد با موضع‌گیری‌های منفعلانه عملا راه را برای گسترش محدودیت‌های اینترنتی گشوده است، این در حالی است که دیگر اعضای هیات دولت مانند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزیر امور خارجه به‌رغم انتقادها و فشارهای زیاد موضع و حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک
حفظ کرده‌اند.