دنیای اقتصاد- موبایل‌های هوشمند این روزها پرطرفدارترین محصول دیجیتال شخصی هستند که همیشه و همه جا کاربرانشان را همراهی می‌کنند. به این ترتیب، بازار این محصولات به سرعت در حال رشد است، تا جایی که بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در فصل سوم 2013 رشد سالانه 8/38 درصدی را تجربه کرده است.
در همین راستا موسسه تحقیقاتی IDC جدیدترین گزارش آماری خودش را از وضعیت بازار جهانی موبایل و موبایل‌های هوشمند در فصل سوم سال جاری میلادی منتشر کرده است که نشان می‌دهد میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در این فصل به ۴/۲۵۸ میلیون دستگاه رسیده است تا رکورد جدیدی را برای میزان صادرات در تنها یک فصل که رشد بیش از ۹ درصدی داشته به ثبت برساند. آخرین رکورد در این مورد مربوط به فصل دوم سال ۲۰۱۳ با صادرات جهانی ۲۳۷ میلیون دستگاه بوده است.
به طور کلی، اما بازار جهانی گوشی‌های موبایل (شامل موبایل‌های هوشمند و معمولی) در فصل سوم امسال صادرات جهانی 9/467 میلیون دستگاه داشته است که در مقایسه با صادرات جهانی 7/442 میلیون دستگاهی در فصل سوم سال 2012، رشد سالانه 7/5 درصدی را تجربه کرده است. از نظر رشد فصلی هم بازار جهانی گوشی‌های موبایل در فصل سوم امسال در مقایسه با صادرات 4/437 میلیون دستگاهی فصل دوم امسال، رشد فصلی بیش از 7 درصد را به ثبت رسانده است.
«رایان ریت» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «فصل سوم امسال رشد خوبی نسبت به فصل گذشته داشته که بیشتر به خاطر تاثیر رشد بازار موبایل‌های هوشمند بوده است. در این فصل، روند کاهش قیمت در بازار موبایل به خصوص موبایل‌های هوشمند آندرویدی ادامه داشت که به افزایش قابل توجه میزان فروش آنها منجر شد. در این فصل همچنین کشور چین به یکی از پر سرعت‌ترین بازارها از نظر رشد در زمینه موبایل‌های هوشمند در جهان تبدیل شد و بیش از یک سوم کل صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند را در فصل سوم به خودش اختصاص داد. ما انتظار داریم این روند همچنان در فصل‌های آینده هم ادامه داشته باشد.»پلت‌فرم آندروید در بازار موبایل‌های هوشمند فرصت‌های گسترده‌ای را برای تولیدکنندگان جدید و تازه وارد ایجاد کرد تا وارد اکوسیستم موبایل‌های هوشمند شوند و در عوض با تولید محصولات جدید و رقابتی به تولیدکنندگان برتر این بازار فشار وارد کنند. تولیدکنندگان دیگر به جز پنج تولیدکننده برتر در این بازار، همچنان به کنترل حدود نیمی از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند ادامه می‌دهند. در این فصل دو شرکت چینی Huawei و Lenovo توانستند LG کره‌ای را پشت سر بگذارند. LG اما گویا از طرف رقبای چینی محاصره شده است، چون بعد از آن شرکت ZTE هم تلاش زیادی برای افزایش سهم خود از این بازار می‌کند. کارشناسان معتقدند تا فصل آینده هم بعید به نظر می‌رسد که این تولیدکنندگان بتوانند جایگاه خودشان را در بازار تغییر بدهند، اما یک فاکتور کلیدی برای موفقیت این شرکت‌ها وجود دارد و آن سیستم عامل محبوب آندروید است که هر روز به تعداد طرفدارانش در سرتاسر دنیا افزوده می‌شود. در این میان در حالی که شرکت Samsung فروش بسیار بیشتری نسبت به رقبای دیگرش داشته است، اپل شاهد کاهش کند، اما تدریجی میزان صادرات جهانی و سهم بازار خودش است. در بازار کلی گوشی‌های موبایل هم Nokia با وجود کاهش سالانه ۱/۲۲ درصدی، همچنان در جایگاه دوم باقی مانده است.