زمان زیادی تا عرضه ویندوز‌فون 1/8 باقی نمانده که اطلاعاتی درباره آن منتشر شده و بر اساس آن گفته می‌شود که این نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت از دستیار صوتی کرتانا بهره می‌برد.
به گزارش «موبنا» ارائه نسخه ۱/۸ بزرگ‌ترین به روز رسانی از زمان ارائه ویندوز فون ۸ است. دستیار صوتی کرتانا برای رقابت با سیری اپل و سرویس Google Now ارائه می‌شود. بر اساس این گزارش، این دستیار صوتی با به روز رسانی Blue روی گوشی‌های ویندوزفون مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظایفی مشابه سیری آی‌فون را انجام خواهد داد. گزارش‌ها حاکی است که کرتانا با بیش از ۴۴ زبان سازگار است و مایکروسافت قرار است این به‌روز رسانی را از اوایل سال ۲۰۱۴ برای گوشی‌های ویندوزفونی ارائه کند.
اطلاعات بیشتر راجع به این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز فون ارائه نشده و از سوی دیگر زمان دقیق عرضه این برنامه برای گوشی‌های ویندوزی هنوز مشخص نشده است. ویندوز فون سیستم‌عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت برای گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شود و جانشین پلت‌فرم ویندوز موبایل است. ویندوز فون ۷ اواخر سال ۲۰۱۰ معرفی شد. در سیستم عامل ویندوز فون برخلاف ویندوز موبایل، مایکروسافت به‌جای نشانه گرفتن بازار شرکت‌های بزرگ، بازار مصرف کنندگان را نشانه گرفته است. در این سیستم عامل به جای استفاده از شکل برنامه‌های مبتنی بر ویندوز و فایل‌های exe از برنامه‌های مایکروسافت سیلورلایت استفاده شده است. ویندوز فون ۸ اوایل پاییز ۲۰۱۲ معرفی شد. دارندگان ویندوز فون ۷ نمی‌توانند سیستم عامل دستگاه خود را به ویندوز فون ۸ به روز رسانی کنند.

ویندوز‌فون هم دستیار صوتی دارد