دنیای‌اقتصاد- دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند به سرعت جای خود را در میان کاربران سراسر دنیا باز کرده‌اند و به سرعت در حال رشد هستند. امکانات کاربردی و ساختار کوچک و قابل حمل آنها باعث شده است که کاربران و خریداران آنها را به دیگر دستگاه‌های دیجیتال شخصی ترجیح بدهند.
با این اوصاف است که حالا کامپیوترهای شخصی به تدریج بازار خود را از دست داده و با این محصولات هوشمند جایگزین می‌شوند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این گزارش سهم بازار دستگاه‌های دیجیتال هوشمند با کامپیوترهای شخصی مقایسه شده است. بر اساس این آمارها، انتظار می‌رود بازار جهانی این دستگاه‌ها با امکان اتصال به اینترنت مانند کامپیوترهای شخصی، موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها تا پایان سال 2013 با رشد سالانه 8/27 درصدی مواجه شود. این در حالی است که رشد سالانه بازار این محصولات در پایان سال 2012 برابر 3/30 درصد بوده است. تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند بیشترین سهم را در این رشد دارند و کاهش نرخ این رشد هم به دنبال کاهش چشمگیر میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی اتفاق افتاده است. به طور کلی افزایش فروش تبلت‌ها از یک طرف و کاهش استقبال از کامپیوترهای شخصی باعث شده است تا کارشناسان پیش‌بینی کنند که در آینده‌ای نزدیک میزان صادرات جهانی تبلت‌ها از کل کامپیوترهای شخصی عبور کرده و بالاتر برود. به عقیده تحلیلگران IDC این اتفاق در فصل چهارم سال جاری میلادی رخ می‌دهد. البته صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی همچنان برای کل سال ۲۰۱۳ بیشتر از حجم کل صادرات جهانی تبلت‌ها است، اما در آمار فصلی میزان صادرات جهانی تبلت‌ها از کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم امسال عبور می‌کند که این موضوع در آمارهای مربوط به سال ۲۰۱۵ محاسبه و اعلام می‌شود. در این میان آمارها نشان می‌دهند که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ از مرز ۴/۱ میلیارد دستگاه عبور کرده و سهم ۶۹ درصدی را از کل صادرات جهانی دستگاه‌های با قابلیت اتصال به اینترنت را به خودشان اختصاص می‌دهند. به این ترتیب بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بیش از پیش کوچک خواهد شد و تولیدکنندگان فعال در این صنعت هم بیشتر به سمت تولید تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل حمل هوشمند حرکت خواهند کرد. این گزارش نشان می‌دهد که بازار دستگاه‌های هوشمند در پایان سال ۲۰۱۳ رشد سالانه ۶/۱۰ درصدی خواهد داشت، اما این روند رشد در سال‌های آینده به سرعت کاهش یافته و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ به ۱/۳ درصد برسد. از طرفی کارشناسان IDC پیش‌بینی می‌کنند که موبایل‌های هوشمند ارزان‌قیمت بیشترین تاثیر را در این بازار داشته و انتظار می‌رود این محصولات در سال‌های آینده در کنار تبلت‌های کاربردی ارزان قیمت بازار را در اختیار خودشان بگیرند.
نکته جالب توجه دیگر در گزارش IDC مربوط به سهم بازار موبایل‌های هوشمند بزرگ‌تر از ۵ اینچ است که به آنها فبلت می‌گویند. به این ترتیب بازار فبلت‌ها در آینده آنقدر پیشرفت خواهد کرد که حتی بازار تبلت‌های ۷ و ۸ اینچی را هم پشت سر می‌گذارد. در نهایت پیش‌بینی می‌شود که بازار دستگاه‌های هوشمند تا سال ۲۰۱۵ شاهد ۲ میلیارد دستگاه صادرات جهانی باشد و ارزش آن به ۱/۷۳۵ میلیارد دلار برسد. در حالی که مجموع موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۲ سهم ۷/۲۸ درصدی را از کل بازار دستگاه‌هایی با امکان اتصال به اینترنت را در اختیار داشتند، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ کل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سهم ۱۳ درصدی از این بازار را داشته باشند در حالی که سهم تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند به ترتیب به ۵/۱۶ درصد و ۵/۷۰ درصد برسد.

کامپیوترهای شخصی مغلوب تبلت‌ها