دنیای‌اقتصاد- در پی افزایش قیمت و کاهش موجودی انواع هارددیسک HDD طی یکسال اخیر، بسیاری از افرادی که تا پیش از این از کاربران پر و پا قرص هاردهای اکسترنال به‌ویژه نمونه‌های اکسترنال پاسپورتی بودند به فکر استفاده از روش‌های دیگر ذخیره‌سازی اطلاعات افتاده‌اند.
در این بین گروهی ترجیح داده‌اند بازگشتی به عقب داشته باشند و از انواع حافظه‌های فلش در ظرفیت‌های ۸ تا ۳۲ گیگابایت به‌طور موقت به جای هاردهای اکسترنال استفاده کنند که مسلما جایگزینی حافظه‌های فلش به جای هارددیسک‌های اکسترنال چندان برای کاربران خوشایند نیست.
گروهی نیز به ناچار هاردهای HDD گران‌قیمت را خریداری کرده یا اینکه به سراغ نمونه‌های کارکرده هاردهای اکسترنال می‌روند. گروهی که از کاربران هاردهای SSD هستند یا به ناچار به سراغ تکنولوژی‌های پایین‌تر رفته یا اینکه زیر بار هزینه‌های گزاف یک هارد گران‌قیمت می‌روند.
در هر حال هر گروه بسته به نوع کاربری و نیازی که دارد از میان نمونه‌های موجود در بازار اقدام به خرید می‌کند، ولو با قیمت گزاف!
به گفته فعالان بازار کامپیوتر، از زمان حدود دو سال قبل و زمان وقوع سیل تایلند که صدمات سنگینی به کارخانه‌های تولید‌کننده هارددیسک وارد شد، بازار هارددیسک دچار تغییر و تحول شده و روز به روز وضعیت بازار این کالا به دلایلی وخیم‌تر شد. به گفته آنها، در پی این اتفاق در بازار هارددیسک (چه نمونه‌های HHD و چه SSD) با کاهش شدید موجودی و رشد قیمت مواجه شدیم که این رشد قیمت همچنان به قوت خود باقی است؛ اما اینک گویا وضعیت تا حدودی تغییر کرده و شاهد عرضه محموله‌های جدید هارددیسک به بازار هستیم. محمول‌های جدیدی که از لحاظ کیفی و قابلیت‌های فنی در حد بالایی است؛ ولی به دلیل قیمت گران مخاطبان چندانی ندارند.
محمد ناجی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر با اشاره به رشد دو برابری و حتی در مورد برخی از برندها و محصولات ۵/۲ تا ۳ برابری قیمت هارددیسک طی دو سال اخیر می‌گوید: علاوه بر رشد قیمت‌ها، در مورد برندها نیز در بازار شاهد تحولات چشمگیری هستیم. به عنوان مثال تا قبل از این برندهایی نظیر سی‌گیت، وسترن دیجیتال بزرگ‌ترین سهم فروش بازار هاردهایHDD داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده بودند؛ اما رفته رفته با کاهش شدید حجم واردات این هاردها به بازار، هاردهای این برند در بازار کمیاب و کمیاب‌تر شدند و اکنون که نمونه‌های جدید این برندها به بازار به‌طور محدود وارد بازار شده‌اند به دلیل بهای گزاف چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
یکی دیگر از فعالان بازار نیز همچنین گفت: تا همین یک سال پیش وضعیت بازار هارددیسک به همین منوال بود تا محصولات جدید اما با قیمت‌های بالاتر وارد بازار شدند؛ در نتیجه رده‌بندی برندها تا حدودی تغییر کرد و برندهای سی‌گیت و وسترن دیجیتال و مکستور و... که زمانی بیشترین سهم تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده بودند، بخشی از محبوبیت خود را به برندهایی نظیر ADATA، سیلیکون‌پاور، بوفالو و... ارائه کردند.
در بازار هاردهای SSD نیز برندهای اینتل، کینگ استون، ای دیتا، او سی زد و... از برندهای مطرح بازار هستند. به گفته علیزاده، یکی از فعالان بازارSSDهای اینتل در رتبه نخست پرفروش‌های بازار هستند و پس از این برند هم کینگ استون، ای دیتا، او سی زد و... در رده‌های بعدی فروش قرار دارند.
فعالان بازار همچنین به موضوع تغییر ذائقه خریداران هارددیسک اشاره کرده و می‌گویند: تا پیش از این؛ یعنی تا قبل از افزایش قیمت هاردها، اکثر خریداران به دنبال تکنولوژی‌های جدید و ظرفیت‌های بالا بودند؛ اما اینک اکثرا به دنبال خرید محصولی با قیمت کمتر هستند و ظرفیت و USB ۳.۰ یا USB ۲.۰ بودن هارد چندان برای اکثر خریداران اهمیت ندارد.
به گفته آنها به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی بازار هارددیسک اندک مخاطبان خود را از دست بدهد و تنها افرادی که ناچارند، برای خرید به بازار مراجعه کنند. به‌عنوان مثال افرادی که هارد لپ‌تاپ و کامپیوترشان سوخته یا دچار ایراد شده است.

کمیاب، محدود، بدون مشتری