کالاهای شبنم‌دار گران‌تر است
در حالی‌که از سوی شرکت راهبر (مجری پروژه شبنم) قیمت هر برچسب شبنم حدود 90 تومان اعلام شده است، اما فروشندگان بازار کالاهای شبنم‌دار را با قیمتی حدود 10 تا 50 هزار تومان گران‌تر از نمونه‌های بدون شبنم به فروش می‌رسانند
دنیای اقتصاد- با وجودی که در بازار کامپیوتر اخباری در رابطه با افزایش کنترل و نظارت بر بازار در رابطه با الصاق برچسب شبنم روی کالاهای کامپیوتری به گوش می‌رسد، اما همچنان مشاهده می‌شود که برخی از فعالان در برخی از بازارها، به ویژه مراکز خرید و فروشی که در نقاط مرکزی شهر واقع شده‌اند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و توجهی به این هشدارها ندارند.
بر همین اساس اتحادیه صنف فناوران رایانه مجددا وارد عمل شده و به واحدهای فروشگاهی هشدار داده است از فروش کالای بدون برچسب شبنم خودداری کنند در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی که شامل جریمه نقدی و پلمب واحد فروشگاهی است، می‌شود.
اما با این وجود و با گذشت حدود یک هفته از انتشار این ابلاغیه اتحادیه، در بازار شاهد هستیم که برخی از کالاها همچنان بدون برچسب شبنم به فروش می‌رسند و همچنین این موضوع (تفاوت بین قیمت کالای شبنم دار و بدون شبنم) موجب بروز برخی از سوءاستفاده‌ها در بازار شده است. درست‌تر این است که بگوییم در شرایط فعلی در برخی از بازارهای کامپیوتر خریدار بین انتخاب کالای برچسب‌دار و بدون برچسب مختار است و اوست که انتخاب می‌کند کالای ارزان‌تر را بدون برچسب شبنم خریداری کند یا کالایی با قیمتی گران‌تر!
براساس بررسی‌های انجام شده «دنیای‌اقتصاد»، گروهی از فعالان بازار اجناس بدون برچسب شبنم را با قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های برچسب‌دار به فروش می‌رسانند و به این ترتیب مشتری که به دنبال خرید کالاهای ارزان قیمت و گرفتن تخفیف است به سراغ نمونه‌های بدون برچسب می‌رود.
یوسف‌زاده، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اگرچه در حال حاضر اکثر فعالان بازار در مراکز خرید و فروشی که مرکز توجه هستند به ارائه کالاهای برچسب دار می‌پردازند، اما هستند افراد بسیاری که در سایر مراکز خرید و فروش کالاهای بدون برچسب را با قیمت پایین‌تر به فروش رسانده و همین ارزان‌فروشی موجب شده است فروش بالاتری داشته باشند تا سایرین!
به گفته این فعال بازار، چنین اتفاقی منجر به این شده است تا خریداران هنگام خرید سراغ کالای بدون برچسب ولی ارزان‌تر را بگیرند.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اگر چه فشارهای زیادی برای نصب برچسب شبنم بر فروشندگان و عرضه‌کنندگان وارد می‌آید، اما گروهی از فروشندگان بنا به درخواست خریدار کالای بدون برچسب به فروش می‌رسانند. زیرا قیمت کمتری دارد. به گفته این فعال بازار، کالاهای بدون برچسب در حدود ۱۰ تا۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از کالاهای برچسب دار به فروش می‌رسند که همین قیمت پایین‌تر موجب جلب توجه خریداران شده است. این در حالی است که شرکت راهبر (پروژه طرح شبنم) قیمت هر برچسب شبنم را حدود ۹۰ تومان اعلام کرده است و اتحادیه فناوران رایانه هم اعلام کرده است هیچ فروشنده‌ای حق ندارد به بهانه نصب برچسب شبنم کالا را گران‌تر از آنچه هست به فروش برساند!
اما با این وجود در بازار شاهد دو دستگی قیمت بین کالاهای مجاز به فروش (برچسب‌دار) و غیر مجاز (فاقد برچسب شبنم) هستیم. به نظر می‌رسد البته این اختلاف قیمت تخفیفی است که فروشنده کالای بدون برچسب بابت فروش این کالا به مشتری می‌دهد. زیرا در صورتی که کالای بدون برچسب دچار ایراد شود یا نقصی داشته باشد مراحل پیگیری و .... مشکل خواهد بود. گروهی نیز بر این باورند که فروشندگان سایر هزینه‌ها را به پای نصب برچسب شبنم نوشته و به این بهانه کالاها را گران‌تر می‌فروشند.
اما به گفته سرمدی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، گفته می‌شود قیمت برچسب‌های شبنم حدود ۹۰ تومان است و به همین دلیل انتظار می‌رود قیمت‌ها در بازار کامپیوتر افزایش نیابد. اما حقیقت این است که ۹۰ تومان فقط هزینه خرید برچسب است و هزینه‌های دیگری نظیر الصاق برچسب و... نیز وجود دارد که همه اینها باید جبران شود.
به گفته این فعال بازار، در هر حال فروشنده به سوءاستفاه متهم می‌شود و شرایط موجب شده است که فضای بازار بسیار نا امن جلوه کند. به همین دلیل خریداران در شرایط فعلی به فروشندگان اعتمادی ندارند و تصور می‌کنند فروشنده برای سوءاستفاده و خالی کردن جیب مشتری در فروشگاه ایستاده است.
این فعال بازار افزود: بهتر است مسوولان این نظارت و بررسی همه‌جانبه و موشکافانه را در مورد سایر مسائل بازار نظیر احتکار، فروش کالای مرجوعی، قاچاق و... داشته باشند. اما متاسفانه موضوع مهم از نظر مسوولان نصب یا عدم نصب برچسب شبنم است. درحالی‌که مسائل بسیار مهم‌تری هم در بازار وجود دارد.