رکود در بازار تلویزیون‌های پروجکشن

بازار دیجیتال - افزایش عرضه تلویزیون‌های LCD به بازار و کاهش قیمت این تلویزیون‌ها طی یک سال اخیر، باعث رکود در بازار خرید و فروش انواع تلویزیون‌های پروجکشن و پلاسما شده است. طبق اعلام فعالان بازار، قابلیت‌های منحصر به فرد تلویزیون‌های LCD در مقایسه با انواع پروجکشن و پلاسمای این کالا و از طرفی ظاهر شکیل و زیبای تلویزیون‌های LCD باعث جلب توجه خریداران تلویزیون به سمت تلویزیون‌های LCD شده است.

از طرفی کاهش تقاضا برای تلویزیون‌های پروجکشن باعث شده تولید کنندگان مطرح در این عرصه، تولید تلویزیون‌های پروجکشن را کاهش داده و برخی از تولید کنندگان مانند ال‌.جی تولید این تلویزیون‌ها را متوقف کنند.

فعالان بازار معتقدند، طراحی تلویزیون‌های پروجکشن به صورتی است که تصویر در آنها، تنها در فاصله ۲ تا ۳ متری از مقابل، قابل مشاهده است و تماشای تصویر از فاصله‌ای کمتر از ۲ متر و جهتی به غیر از روبه‌رو امکان‌پذیر نیست.

فعالان بازار در مورد قیمت تلویزیون‌های پروجکشن می‌گویند، با توجه به عرضه محدود تلویزیون‌های پروجکشن و پلاسما به بازار نرخ این تلویزیون‌ها در بازار (به ویژه تلویزیون‌های پروجکشن) نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

این در حالی است که به علت وجود بازار رقابتی برای تلویزیون‌هایLCD ، تولیدکنندگان نه تنها هر از چندگاهی اقدام به عرضه مدلی جدید و پیشرفته‌تر به بازار می‌کنند، بلکه با عرضه مدل‌های جدید نرخ مدل‌های قدیمی را کاهش داده و به این ترتیب باعث می‌شوند بازار خرید و فروش تلویزیون‌های LCD قدیمی حتی با ورود مدل‌های جدید همچنان پررونق باشد.

طبق اعلام فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، در حال حاضر پاناسونیک و هیتاچی از شرکت‌هایی هستند که تلویزیون‌های پروجکشن آنها در بازار موجود است، اما از بازار بی‌رونقی برخوردارند.

در مقابل ال‌جی و سامسونگ جزو تولیدکنندگان بزرگ انواع تلویزیون LCD در بازار هستند.

در‌حال‌حاضر نرخ تلویزیون ۶۰ اینچ پروجکشن با مارک پاناسونیک در بازار حدود ۴میلیون تومان است که تلویزیون‌های LCD در همین سایز با قیمتی حدود ۳میلیون تا ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

به طور کلی، نرخ تلویزیون‌های پروجکشن حدود ۱۵ تا ۲۵درصد بالاتر از تلویزیون‌های LCD است.