تنوع ویروس‌ها در طی هفت سال 260برابر شده است

تعداد کدهای مخرب و بدافزارهای رایانه‌ای از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون افزایش چشمگیری داشته به طوری که تعداد و تنوع ویروس‌های فعال تنها در عرض ۷سال، ۲۶۰برابر شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان امنیتی، مشکل نگران‌کننده‌تر، استمرار این روند با بهره‌گیری فزآینده از روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته برای نفوذ و ایجاد تخریب در رایانه‌های سراسر جهان است، روند افزایش چشمگیر کدهای مخرب با ایجاد تغییرات عمده در تعداد انواع آنها نیز همراه بوده است.

بنابر گزارش شرکت پاندا، ویروس‌های معمول رایانه‌ای که در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۸۱درصد از کل کدهای مخرب را تشکیل می‌دادند، اکنون تنها یک‌درصد از مجموع آنها را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که تروجان‌ها با ۱۴درصد مجموع بدافزارها در هفت سال گذشته، اینک ۵۳درصد کل آمار را به خود اختصاص داده‌اند و این امر به دلیل محبوبیت حملات خاموش و خزنده در بین خرابکاران اینترنتی است که بیشتر توسط اسب‌های تروا انجام می‌شوند.

براساس این گزارش جاسوس‌افزارها (Spyware) نیز که تا قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی، هیچ سهمی در بین انواع کدهای مخرب نداشتند، اکنون با اختصاص بیش از ۲۰درصد مجموع آنها، یک معضل جدی در امنیت جهانی اطلاعات محسوب می‌شوند، این کدها اغلب برای سرقت اطلاعات محرمانه و کسب درآمد مستقیم یا غیرمستقیم توسط مجرمان اینترنتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند .

بنابر اعلام کرم‌های رایانه‌ای، با اینکه هنوز هم تهدید نسبتا جدی برای کاربران رایانه تلقی می‌شوند، رفته‌رفته از دوران سلطه و حکمرانی مطلق خود بر اینترنت، در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی، فاصله می‌گیرند و جای خود را به بدافزارهایی می‌دهند که به نحوی سرقت پول و کسب درآمد را تسهیل می‌کنند.

آزمایشگاه‌های امنیتی پاندا، تنها راه کاهش تهدیدات اینترنتی را افزایش و ارتقای آگاهی کاربران، استفاده از برنامه‌های امنیتی به روز شده و فناوری‌های پیشرفته حفاظتی و نیز به روزرسانی برنامه‌های کاربردی مهم، برای ترمیم حفره‌های امنیتی جدید، می‌دانند.