بازار دیجیتال - بار دیگر رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بدون توجه به آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار، که ضریب نفوذ اینترنت در کشور را ۷/۱۴ اعلام کرده بود، در جدیدترین اظهار نظر گفته است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور برابر ۹/۴۶ درصد است. تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده است که ایران، نفر اول ضریب نفوذ تلفن ثابت، رتبه ۱۱ تلفن همراه و رتبه اول کاربران اینترنت را در منطقه به خود اختصاص داده است. به گفته اوایران در ضریب کاربران اینترنت در منطقه رتبه ۱ و در دنیا رتبه ۱۰۵ را در سال ۲۰۱۰ کسب کرده است. اما در سال ۲۰۱۱ تعداد کابران اینترنت به ۵/۳۶ میلیون نفر رسیده که این عدد رتبه اول در منطقه را نشان می‌دهد. همچنین ضریب نفوذ اینترنت نیز در این سال به ۹/۴۶ درصد رسیده است.

ارائه آمار دقیق در حوزه ضریب نفوذ اینترنت در کشور هیچ گاه به صورت شفاف از سوی مسوولان وزارت ارتباطات اعلام نشده است. از یک طرف مسوولان وزارت ارتباطات ادعا می‌کنند که ضریب نفوذ اینترنت در کشور با رشدی ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل، در سال ۹۰، به ۴۳ درصد رسیده است.

اما از سوی دیگر براساس گزارش‌های مرکز آمار به عنوان رسمی‌ترین مرجع آمارگیری کشور، در سال ۸۹ ضریب نفوذ اینترنت کل شهرهای کشور۷/۱۴ درصد بوده است. براساس تعاریف مرکز آمار، کاربر اینترنتی کسی است که از ۱۲ ماه قبل از زمان آمارگیری تا زمان آمارگیری با اتصال به شبکه اینترنت به هر مدت، حداقل از یکی از خدمات اینترنت استفاده کرده باشد. با مقایسه داده‌های مرکز آمار با داده‌های وزارت ارتباطات در بخش ضریب نفوذ، نمی‌توان این تصور را داشت که در عرض یک سال ضریب نفوذ اینترنت در کشور دو برابر شود؛ چرا که به باور کارشناسان پیشرفتی در دسترسی کاربران به اینترنت و کیفیت آن در این یک سال دیده نشده است.